btw en afschrijven nieuw bedrijfspand als eenmanszaak

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
saraeagle
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

btw en afschrijven nieuw bedrijfspand als eenmanszaak

#1 , 28 dec 2024 11:55

Beste forum,

Ik ben in 2024 opgestart als btw-plichtige eenmanszaak in bijberoep (natuurlijk persoon). Ik heb hiervoor in 2024 een (klein) nieuw bedrijfspand op plan aangekocht (100% beroepsmatig gebruik). De oplevering van het bedrijfspand is voorzien voor 2025 en er bestaat een kans dat het pand niet in gebruik kan worden genomen (bv. wegens niet verkrijgen uitbatingsvergunning).

Mijn specifieke vraag is hoe ik de btw facturen van deze aankoop met factuurdatum in Q4 2024 verwerk.
Als ik mij goed geinformeerd heb:
* neem ik deze facturen op in mijn btw aangifte van Q4 2024 zodat ik de btw kan recupereren (ik ben mij bewust van de 15-jarige herzieningstermijn), en
* start ik nog niet met afschrijven aangezien het bedrijfspand nog niet in gebruik genomen is.
1/ Klopt bovenstaande?

Bijkomend en meer algemeen heb ik nog de volgende vragen:

2/ Ben ik in mijn situatie verplicht om het pand af te schrijven?
- Ik heb mij laten vertellen dat afschrijven i.v.m. een meerwaardebelasting bij een eventuele toekomstige verkoop zeker geen automatisme mag zijn.

3/ Zo neen, heeft de beslissing om al dan niet af te schrijven impact op de mogelijkheid om al dan niet btw te recupereren?

Ik begrijp dat ik hier beter ook professioneel advies over inwin, maar ik heb de grootste moeite om iemand te vinden die mij af en toe met advies kan bijstaan (eventuele suggesties zijn ook welkom, regio Gent richting Kortrijk). In afwachting daarvan en uit noodzaak probeer ik mij via deze weg al te informeren.

Alvast bedankt!

Reclame