Huurder blijft in studio na einde contract.

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Mezzanine
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Huurder blijft in studio na einde contract.

#1 , 09 jan 2025 11:18

Beste forumleden,

In augustus van dit jaar heb ik het huis van mijn moeder geërfd. Het huis was door haar opgedeeld in meerdere verhuurde eenheden. Ze woonde er zelf ook. Zelf wil ik met die verhuur niets te maken hebben, en ik heb dan ook de huurders laten weten dat ik geen nieuwe contracten zal tekenen (alle contracten zijn van bepaalde duur).

Van één huurder eindigde het contract op 31 december 2024. Ik heb hem in september een aangetekende brief gestuurd waarin ik hem informeerde dat het contract niet verlengd zou worden. Ik had hem dit al eerder mondeling laten weten. De huurder beweert echter dat zijn contract doorloopt tot mei 2025, maar weigert mij een kopie van dit contract of eender ander bewijs voor deze bewering te tonen.

De situatie is inmiddels geëscaleerd:

De huurder heeft sinds november geen huur meer betaald.
Hij betaalde voordien al maandenlang structureel €30 minder huur en beweerde dat dit zo was afgesproken met mijn moeder. Dit klopt niet; mijn moeder heeft me voor haar overlijden expliciet gewaarschuwd voor deze huurder en aangegeven dat hij niet correct betaalde.
Het huurcontract van bepaalde duur (1 jaar) is een ongeregistreerde, slecht opgestelde overeenkomst (de datum staat zelfs met potlood geschreven).

De huurder is nog steeds in het huis. Ik heb er geen communicatie mee gehad sinds oktober. Een vriend heeft proberen te bemiddelen, de huurder vroeg hem (mondeling) 1500 euro om te vertrekken. Sindsdien heeft de huurder ook niet meer gereageerd op de pogingen van die vriend om hem te contacteren.

Ik voel me onveilig met deze situatie. De huurder heeft toegang tot het volledige pand, en ik vertrouw hem voor geen haar. Zolang dit de situatie is, durf ik het huis ook niet voor een langere periode verlaten terwijl ik snak naar vakantie na 5 jaar mantelzorg.

Wat kan ik het beste doen in deze situatie? Of kan er toevallig iemand een advocaat aanraden in het Antwerpse?

Alvast hartelijk dank voor uw advies en hulp.

Met vriendelijke groet,
M.

mava105

#2 , 09 jan 2025 12:36

Stuur hem een nieuwe AS, ditmaal voor de huurachterstand.Geeft hem 14 dagen om te betalen. Indien dat niet gebeurd, stap je naar de vrederechter en vraag je een uithuiszetting, en betaling van de volledige achtertstalligge huur, inbegrepen de te weinig betaalde huur. Geen compassie hebben met dit soort huurders.

mava105

#3 , 09 jan 2025 12:37

dubbel

Reclame

LennieK

#4 , 10 jan 2025 10:15

En verander de sleutels van stukken van het pand waar hij niet mag komen.

Niet laten aanslepen, dat heeft geen nut

Mezzanine
Topic Starter

#5 , 10 jan 2025 10:54

Stuur hem een nieuwe AS, ditmaal voor de huurachterstand.Geeft hem 14 dagen om te betalen. Indien dat niet gebeurd, stap je naar de vrederechter en vraag je een uithuiszetting, en betaling van de volledige achtertstalligge huur, inbegrepen de te weinig betaalde huur. Geen compassie hebben met dit soort huurders.
Alright, heel erg bedankt voor je antwoord. Ik heb ondertussen een advocaat onder de arm genomen.

Mezzanine
Topic Starter

#6 , 10 jan 2025 12:38

En verander de sleutels van stukken van het pand waar hij niet mag komen.

Niet laten aanslepen, dat heeft geen nut
Het is een oud herenhuis. Ik zal inderdaad waarschijnlijk nieuwe sloten moeten laten steken in de binnendeuren van het huis. Wat een vervelend (en duur) gedoe, maar je hebt ongetwijfeld gelijk. Niet dat het stevige deuren zijn, 2 ervan zijn grotendeels van glas.

Franciscus

#7 , 10 jan 2025 21:02

Ga naar een winkel die sloten verkoopt.
In een bonte baard sleutel kan men een insteekslotje steken.
Zo wordt het slot ook geblokkeerd met weinig kosten. En die instekers zijn later nog te gebruiken.
Op internet merk burg Wächter € 14.

Mezzanine
Topic Starter

#8 , 11 jan 2025 09:44

Ga naar een winkel die sloten verkoopt.
In een bonte baard sleutel kan men een insteekslotje steken.
Zo wordt het slot ook geblokkeerd met weinig kosten. En die instekers zijn later nog te gebruiken.
Op internet merk burg Wächter € 14.
Da's een interessante tip, dankjewel!

Terug naar “Stel een vraag”