Beste forumleden,
In augustus van dit jaar heb ik het huis van mijn moeder geërfd. Het huis was door haar opgedeeld in meerdere verhuurde eenheden. Ze woonde er zelf ook. Zelf wil ik met die verhuur niets te maken hebben, en ik heb dan ook de huurders laten weten dat ik geen nieuwe contracten zal tekenen (alle contracten zijn van bepaalde duur).
Van één huurder eindigde het contract op 31 december 2024. Ik heb hem in september een aangetekende brief gestuurd waarin ik hem informeerde dat het contract niet verlengd zou worden. Ik had hem dit al eerder mondeling laten weten. De huurder beweert echter dat zijn contract doorloopt tot mei 2025, maar weigert mij een kopie van dit contract of eender ander bewijs voor deze bewering te tonen.
De situatie is inmiddels geëscaleerd:
De huurder heeft sinds november geen huur meer betaald.
Hij betaalde voordien al maandenlang structureel €30 minder huur en beweerde dat dit zo was afgesproken met mijn moeder. Dit klopt niet; mijn moeder heeft me voor haar overlijden expliciet gewaarschuwd voor deze huurder en aangegeven dat hij niet correct betaalde.
Het huurcontract van bepaalde duur (1 jaar) is een ongeregistreerde, slecht opgestelde overeenkomst (de datum staat zelfs met potlood geschreven).
De huurder is nog steeds in het huis. Ik heb er geen communicatie mee gehad sinds oktober. Een vriend heeft proberen te bemiddelen, de huurder vroeg hem (mondeling) 1500 euro om te vertrekken. Sindsdien heeft de huurder ook niet meer gereageerd op de pogingen van die vriend om hem te contacteren.
Ik voel me onveilig met deze situatie. De huurder heeft toegang tot het volledige pand, en ik vertrouw hem voor geen haar. Zolang dit de situatie is, durf ik het huis ook niet voor een langere periode verlaten terwijl ik snak naar vakantie na 5 jaar mantelzorg.
Wat kan ik het beste doen in deze situatie? Of kan er toevallig iemand een advocaat aanraden in het Antwerpse?
Alvast hartelijk dank voor uw advies en hulp.
Met vriendelijke groet,
M.