Weigering gemeentelijke kapvergunning

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Erik D
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Weigering gemeentelijke kapvergunning

#1 , 10 mar 2025 15:18

Hallo,

Ik heb bij de gemeente (Bonheiden) een gemeentelijke kapvergunning aangevraagd voor 2 bomen, dewelke geweigerd werd. In de weigering wordt verwezen naar:
- juridische achtergrond: gemeentelijk politiereglement van 1981. Online vind ik dit nergens terug. Waar zou dit raadpleegbaar moeten zijn?
- een eerdere omgevingsvergunning voor een renovatie, waarbij 2 bomen gekapt werden. Deze eerdere vergunning heeft niks te maken met deze vergunning.

De motivering voor het wel of niet mogen kappen lijkt me, naast het advies van de groenambtenaar, nergens op gebaseerd te zijn. Dit lijkt me dus heel willekeurig: morgen een andere groenambtenaar, kan dus een andere uitkomst geven?

Ik heb op de weigering gereageerd met een vraag tot overleg, maar hierop komt geen reactie van de gemeente.

Concreet 2 vragen:
- waar zou het politiereglement waar naar verwezen wordt, te raadplegen moeten zijn?
- kan er bij een andere instantie beroep aangetekend worden tegen de beslissing van de gemeente?

Bedankt voor jullie hulp!

LennieK
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 mar 2025 09:27

Het politiereglement kan je eenvoudigweg opvragen onder het beginsel van openbaarheid van bestuur, meestal door een mailtje te sturen (bijvoorbeeld naar het kabinet van de burgemeester of naar de secretarie)

Reclame

Terug naar “Stel een vraag”