Einde samenwoning: wat met registratierecht?

Test123
Topic Starter

Einde samenwoning: wat met registratierecht?

#1 , 09 aug 2010 13:16

Bijna 2 jaar geleden hebben mijn partner en ik een woning gekocht als samenwonenden. Ik vroeg me af wat er qua registratierecht gebeurt indien één van ons de woning zou overkopen?
- Hoeveel betaalt degene die de woning overneemt (1% op volledige waarde)?
- Kan de andere persoon zijn registratie voor 3/5de terugvorderen wegens aankoop minder dan 2 jaar?
- Kan de andere persoon zijn registratie (voor een stuk) meenemen voor een latere aankoop?

Bedankt voor advies.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 04 okt 2010 15:41

- Hoeveel betaalt degene die de woning overneemt (1% op volledige waarde)? Ja!

- Kan de andere persoon zijn registratie voor 3/5de terugvorderen wegens aankoop minder dan 2 jaar?
- Kan de andere persoon zijn registratie (voor een stuk) meenemen voor een latere aankoop?
hier is het één of het ander van toepassing. Ofwel vraagt men de terugbetaling ofwel blijft het een voorschot voor volgende aankopen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Fredje1811

#3 , 10 nov 2010 10:43

wanton

indien het hier zou gaan over een nieuwbouw < 2 jaar

---> ik veronderstel dat de overnemer dan btw moet betalen op het stuk dat hij overneemt.
---> verkoper = tijdelijke btw plichtige, mag de btw die destijds betaald is bij de aankoop in mindering brengen, dus saldo btw door te storten aan kas normaal 0?

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”