successie en verkoopsmeerwaarde

uil
Topic Starter

successie en verkoopsmeerwaarde

#1 , 24 okt 2007 14:35

als je een geërfd goed (als kind van overleden ouders) verkoopt nadat de successie geregeld is, moet je dan successie betalen op de eventuele meerwaarde, moet je meerwaardebelastingen betalen, zijn er boetes mogelijk en voor dit alles tot hoeveel jaar na het overlijden van de laatste ouder. Hoe hoog zijn de percentages?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 25 okt 2007 21:34

datum akte verkoop minder dan 2 jaar na
datum aangifte nalatenschap
+ een spontaan aangegeven meerwaarde naar aanleiding van die verkoop =
geen boete verschuldigd (wel de bijkomende successierechten en de interesten te rekenen vanaf de oorspronkelijke betaaldatum).

j.demoor

#3 , 26 okt 2007 10:42

Uit die verkoop kan blijken dat u het geërfd goed te laag gewaardeerd hebt in de successieaangifte.

Onverminderd de daardoor verschuldigde bijkomende rechten wordt volgende boete opgelegd:
“Art.127.Wanneer er bevonden wordt dat de aangegeven waarde van aan de onder artikel 111 voorziene schatting onderworpen goederen te laag is, en dat het tekort gelijk is aan of hoger is dan het achtste van het totaal der waarderingen van de gecontroleerde goederen, zoals zij in de aangifte vermeld zijn, is er een boete gelijk aan de bijkomende rechten verschuldigd.Wanneer het daarentegen gaat om niet aan schatting onderworpen goederen en er vastgesteld wordt dat hun waarde niet verklaard werd overeenkomstig de bepalingen van dit wetboek, moet de belasting gekweten worden op het bedrag van het tekort; bovendien, wordt een boete opgelopen gelijk aan twee maal de rechten. Art.137.Er is verjaring voor de eis:1° van de rechten, interesten en boeten verschuldigd op een aangifte, na twee jaar te rekenen van de dag van de indiening der aangifte...”(Wetboek Successierechten 31 maart 1936).

Indien u spontaan en onverwijld de meerwaarde aangeeft dan kan u wellicht vrijgesteld worden van die boete.

Ga volledigheidshalve naar http://www.fisconet.fgov.be/

Reclame

wullie

#4 , 13 nov 2007 16:50

Geachte

Wanneer men een woning erft en men geeft die woning aan in de aangifte van nalatenschap.
Naar ik heb vernomen kan de fiscus gedurende twee jaar een controleschatting uitvoeren. Maar stel dat ik mijn woning die ik via erfenis verkreeg, verkoop 3 jaar na het indienen van de aangifte van nalatenschap tegen een waarde die hoger is dan de waardering in de aangifte van nalatenschap, kan de fiscus hier nog successierechten op heffen of vervalt met de termijn voor de controleschatting ook de termijn voor het nog heffen van bijkomende successierechten?

wolf2

#5 , 13 nov 2007 20:00

"kan de fiscus hier nog successierechten op heffen"
nee, want:
"met de termijn voor de controleschatting" verjaart "ook de termijn voor het nog heffen van bijkomende successierechten"

Let op: iedereen die moest indienen, moet dan ook ingediend hebben.
Tegen niet-indieners lopen langere termijnen.

lieve

#6 , 15 nov 2007 09:13

Hallo,

Wij hebben bij een erfenis 2 huizen te koop aangeboden. Gezien de verkoop maar een jaar na overlijden doorging heeft de notaris een beëedigd schatter van Financiën ? (weet niet goed de juiste benaming) gevraagd die deze schatting komen doen is i.v.m. de successierechten. Op deze som hebben we moeten betalen.
De verkoopsom van de huizen was meer dan het dubbele van de geschatte waarde en toch moeten wij niets bijkomend betalen, zelfs geen successierechten gezien de schatting gebeurt is door een staatsbeambte.

wolf2

#7 , 15 nov 2007 09:58

Dat noemt een voorafgaande schatting. Dat moet aangetekend aangevraagd worden. De schatting gebeurt door een privé-schatter die aanvaard moet worden door de fiscus. Zijn oordeel is bindend voor de erfgenamen en voor de fiscus: het is die waarde die in de aangifte van nalatenschap moet staan. De belasting daarop is definitief; ook al wordt dat huis 6 weken later verkocht voor de helft meer.
Enkel de kostprijs weerhoudt de meeste erfgenamen om deze weg te volgen: 800 tot 1200 euro (niet aftrekbaar in het passief van de nalatenschap).

De schatting noemt VOORAFGAAND: ze is te laat als je het vraagt nadat je termijn voor het indienen van een aangifte is verstreken.

wullie

#8 , 16 nov 2007 12:06

"kan de fiscus hier nog successierechten op heffen"
nee, want:
"met de termijn voor de controleschatting" verjaart "ook de termijn voor het nog heffen van bijkomende successierechten"

Let op: iedereen die moest indienen, moet dan ook ingediend hebben.
Tegen niet-indieners lopen langere termijnen.

In mijn geval gebeurde de controleschatting anderhalf jaar na het indienen van de aangifte van nalatenschap. Wordt de termijn voor het heffen van bijkomende successierechten hierdoor verlengd? Naar ik heb horen zeggen zou er een nieuwe termijn beginnen lopen van 2 jaar vanaf de controlescatting, klopt dit ?[/url]

wolf2

#9 , 16 nov 2007 13:32

Ja, er begint een nieuwe termijn van 2 jaar te lopen in die zin dat, als de Ontvanger kennis geeft van zijn voornemen controlerend te schatten, DIE procedure binnen de 2 jaar achter de rug moet zijn: de schatting én de invordering van de bijrechten.

Dat is wettelijk maar ook logisch: anders zou die eerste termijn van 2 jaar in praktijk nooit twee jaar kunnen zijn.

wullie

#10 , 16 nov 2007 19:34

Ja, er begint een nieuwe termijn van 2 jaar te lopen in die zin dat, als de Ontvanger kennis geeft van zijn voornemen controlerend te schatten, DIE procedure binnen de 2 jaar achter de rug moet zijn: de schatting én de invordering van de bijrechten.

Dat is wettelijk maar ook logisch: anders zou die eerste termijn van 2 jaar in praktijk nooit twee jaar kunnen zijn.
Ik heb mijn aangifte van nalatenschap ingediend begin juli 2006. In juni 2007, krijg ik een brief van de fiscale administratie dat ik een te lage waarde voor mijn onroerend goed heb aangegeven en dat ik x aantal bijkomende successierechten moet betalen, wat ik kort daarna ook gedaan heb. Er was zonder mijn medeweten een landmeter-expert het goed gaan schatten (hij is zelfs het goed niet binnengeweest) Dit is toch een controleschatting?

Tot hoelang kan de fiscus mij aanspreken voor nog eens extra bijkomende rechten (in de veronderstelling dat ik het goed voor nog meer zou kunnen verkopen)?

wolf2

#11 , 17 nov 2007 13:34

Nee, dat is geen controleschatting. Dat is een schatting eigen aan de administratie; dat is ontwikkeld buiten het wetboek om. 't Is maar als je niet akkoord gaat met die "minnelijke schatting", dat de Ontvanger een controleschatting zal starten.

en dat ik x aantal bijkomende successierechten moet betalen,
Die MOET zal er niet gestaan hebben... Het was maar een voorstel, een verzoek...

Er was zonder mijn medeweten
geheel normaal
een landmeter-expert
van de administratie zelf
het goed gaan schatten

Tot hoelang kan de fiscus mij aanspreken voor nog eens extra bijkomende rechten (in de veronderstelling dat ik het goed voor nog meer zou kunnen verkopen)?

Die minnelijke schatting gebeurt binnen de termijnen van de controleschatting.

wullie

#12 , 17 nov 2007 18:08

dat klopt wat U zegt, ik had inderdaad de mogelijkheid om niet akkoord te gaan, de administratie heeft mij daar overigens zelf op gewezen.
Nadat ik bericht kreeg bijkomende successierechten te moeten betalen, ben ik eens gaan babbelen met de fiscale administratie om eventueel nog iets van zijn geschatte waarde af te doen. Hij ging uiteindelijk akkoord om het bedrag een klein beetje te verminderen. Ik heb dan ook een brief moet schrijven dat ik akkoord ging met een bepaald bedrag.
Dit verandert toch niets aan de zaak?

Dus wanneer mijn aangifte werd ingediend in juli 2006, kan ik mijn goed verkopen in juli 2008, zonder enig risico van nog bijkomende successierechten te moeten betalen? (ook al is er een "minnelijke schatting" geweest halfweg 2007)[/url]

wolf2

#13 , 17 nov 2007 20:43

Ik heb dan ook een brief moet schrijven dat ik akkoord ging met een bepaald bedrag.
Dit verandert toch niets aan de zaak?

Volgens het wetboek zou U dan een bijkomende aangifte moeten indienen met het nieuwe bedrag er op. In praktijk gebeurt dat niet, maar de administratie heeft dan eigenlijk geen titel en U zou het geld dat U bijbetaalde kunnen terugvragen.
Om dat te vermijden gebruikt de administratie twee truken uit de doos van het Burgerlijk recht:
* ofwel laat ze U iets op papier zetten (zonder een aangifte te zijn)
* ofwel schuift ze ergens tussen: "betaling zonder opmerkingen geldt als onherroepelijke schulderkenning" of zoiets.

Aangezien die minnelijke schatting (wat een woord) niet in het Wetboek staat, kan daar geen enkel gevolg aan verbonden zijn inzake verjaringen.

De verjaringstermijn voor een controleschatting blijft dus 2 jaar na indiening. De Administratie gaat ten andere geen controleschatting doen als ze minnelijk overeengekomen is voordien.

wullie

#14 , 17 nov 2007 22:32

Bijgevolg kan ik dus in juli 2008 (ingediend in juli 2006) verkopen tegen gelijk welke prijs, zonder me nog iets te moeten aantrekken van de fiscus?

Nilsc

#15 , 15 dec 2010 22:18

Hallo,

Ik heb op 27 oktober 2010 de aangifte van nalatenschap moeten betalen van mijn papa.
Ik heb besloten het huis te houden en te schatten op waarde voor eigen gebruik. Ik weet dat de verkoopwaarde hoger is.
Toch heb ik het huis gehouden om er mss een tijdje zelf te gaan wonen vanwege de emotionele band. Dit natuurlijk of mijn vriendin meewil.
Ben niet echt klaar het te verhuren.
Zelf heb ik een 1,5 jaar geleden alleen een appartement gekocht
Indien ze niet zou willen dien ik het te onderhouden tot 27 oktober 2012. Als ik lees dat een woning langer dan 1 jaar leegstaat. Weet iemand of er dan een heffing komt op leegstand?

bedankt

Terug naar “Successie- & Registratierechten”