Wel/niet ondertekenen schenkingsakte door beide ouders

wimbre
Topic Starter

Wel/niet ondertekenen schenkingsakte door beide ouders

#1 , 08 jan 2011 08:08

Hallo,

Ik ben op huwelijkse voorwaarden gehuwd.

Ik wil mijn kinderen een bedrag schenken t.b.v. de aflossing van hun hypotheek. Om aan de fiscale voorwaarden te voldoen heb ik de notaris een schenkingsakte laten opstellen.

Nu zie ik dat de notaris de akte wil laten ondertekenen door mij maar ook door mijn echtgenote.

Ik begrijp niet waarom mijn echtgenote moet mee tekenen. IK schenk toch (en niet mijn echtgenote) en ben immers op huw. voorwaarden getrouwd?

Ik meen dat de partner altijd moet meetekenen (ongeacht hoe men is gehuwd) als er b.v. een hypotheek wordt gevestigd op het huis wat ook door de partner wordt gebruikt als hoofdverblijf.

Kan iemand mij aangeven waarom zij mee zou moeten tekenen EN waar dat op gebaseerd is?

Alvast bedank!

Vr. gr. Wim

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 11 jan 2011 18:59

Indien u een schenking doet uit eigen vermogen , kan u dat alleen doen. Bij een gehuwd persoon wordt gewoonlijk wel het akkoord van de partner gevraagd , want die kan zich ertegen verzetten indien die schenking nadelig is voor of schade berokkent aan het eigen gezin. Die kan desnoods de nietigverklaring van de schenking bekomen via de rechtbank. Om dat te vermijden wordt doorgaans de handtekening van de partner gevraagd onder de clausule van in-kennis-stelling en akkoordbevinding. Zie Burg. wetb. art 224 §1 ,3°.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”