Kan lenen op erfdeel en hoe ?

rinzen
Topic Starter

Kan lenen op erfdeel en hoe ?

#1 , 21 feb 2011 12:02

Vijf maanden geleden is mijn vader overleden.

Er is een aanzienlijke nalatenschap.

Er is een erfrechtverklaring opgesteld.

Er is een akoord tussen beide partijen (mijn zus en ik) over de verdeling bij de notaris. Dus geen discussie.

Vandaag verneem ik dat het minstens nog 12 tot 18 maanden kan duren voor de erfenis volledig geregeld is

en zowel mijn zus als ikzelf over de middelen kunnen beschikken.

Zowel mijn zus als ikzelf zitten echter financieel zeer krap bij kas.

Ikzelf ben feitelijk gescheiden. Zij heeft een zieke echtgenoot, drie pubers en een part-time job.

We kunnen dus nergens terecht en we zijn bang dat we door de omstandigheden het loodje zullen moeten leggen.

Kunnen we ergens terecht ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 21 feb 2011 13:11

Leeft je moeder nog?
Indien er geen discussie is, dan kan er verdeeld worden NADAT de successierechten zijn betaald uit de nalatenschap, alsook de overige passiva.
Indien deze betaald zijn, kan er niets meer in de weg staan om tot verdeling te komen.

De successierechten dienen normaal gezien betaald te worden 7 maanden na het overlijden.
Ik zou niet begrijpen dat de verdeling nog 12 tot 18 maanden op zich zou laten wachten. Is de notaris dan zo laks? Of moet er nog vastgoed verkocht worden?

rinzen
Topic Starter

#3 , 24 feb 2011 11:07

Mijn moeder is reeds 8 jaar overleden, en ook daar is de nalatenschap niet geregeld.

Er zijn inderdaad onroerende goederen, maar de notaris neemt niet eens het initiatief om een 'stappenplan' voor te stellen,

heeft meer dan vijf maanden na het overlijden nog geen stap genomen om een voorlopige aangifte nalatenschap te doen,

een inventaris te beginnen, een stap te nemen om de huizen te koop te stellen.

Wij begrijpen niet wat er gebeurt, meer nog we hebben zelfs al potentiële kopers over de vloer gehad,

maar als het bij de notaris komt dan stokt/stopt het.

Ondertussen krijgen we de opdracht om de belastingen van mijn vader te betalen, hetgeen wij echt niet kunnen,

de erfenis echter is euh nogal groot, maar daar kunnen we geen beroep op doen, dus ga ik mijn auto-tje maar verkopen,

om die belastingen te kunnen betalen.

Absurd, maar waar.

Reclame

rinzen
Topic Starter

#4 , 24 feb 2011 11:50

ARTIKEL 23 van de Belgische Grondwet: IEDER HEEFT HET RECHT OP MENSWAARDIG LEVEN TE LEIDEN.

wanton

#5 , 24 feb 2011 11:50

Stel die notaris voor : aangifte nalatenschap , betaling van de schulden uit de nalatenschap en /of een voorschot op de tegoeden. Dat moet op korte tijd kunnen gedaan worden.
Indien dat binnen enkele weken niet kan , wend u tot een andere notaris. Ge moet geen medelijden hebben met die mannen. Zij staan ten dienste van de gemeenschap.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”