eigen geld op gemeenschappelijke rekening

roharro
Topic Starter
Juridisch actief: Ja

eigen geld op gemeenschappelijke rekening

#1 , 12 feb 2011 22:47

Eigenaar verkoopt huisje dat zijn persoonlijke eigendom was. Hij is gehuwd zonder kontrakt. Een deel van de opbrengst schenkt hij met notariële akte, de rest stort hij op een gemeenschappelijke rekening van hemzelf en zijn echtgenote. Hij overlijdt binnen de drie jaar. Een deel van de gemeenschappelijke rekening is dus in feite persoonlijk vermogen van de erflater. Hoe tonen de erfgenamen dat aan? Met het bankuittreksel dat de storting vermeldt? (bij overlijden staat er op die rekening een groter saldo dan op het eind van de dag van de storting)
Het gevaar is dat Registratie erfenisrechten zou berekenen op de helft van de gemeenschappelijke rekening plus het bedrag dat op die rekening werd gestort, waardoor er erfenisrechten zouden worden betaald op 1,5 maal dat bedrag.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 13 feb 2011 00:16

Zijn er kinderen?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

roharro
Topic Starter

#3 , 13 feb 2011 13:55

Zijn er kinderen?
Ja er zijn kinderen.

Reclame

wanton

#4 , 13 feb 2011 20:23

De opbrengst van een verkoop OG binnen de drie jaar voor het overlijden wordt verondersteld volledig tot de nalatenschap van de overledene te behoren , tenzij... Eén van de mogelijkheden is een schenking met dat geld doen via notariële akte , waarbij de nodige schenkingsrechten betaald zijn. De som van die schenking is dus volledig verdwenen uit de nalatenschap van betrokkene.
Moeilijker is de som die op gemeenschappelijke rekening van Mr & Mevr. is gezet. Voor een koppel met kinderen is het voldoende om een geldsom gemeenschappelijk te maken door het op een gemeenschappelijke rekening te plaatsen. Immers , bij aanwezigheid van kinderen worden de diverse vermogens - eigen van hem , eigen van haar , gemeenschappelijk- niet wedersamengesteld zoals bij ontstentenis van kinderen. Echter speelt de drie jaar-termijn voor schenkingen , want de helft van die inbreng in gemeenschap is eigenlijk een schenking aan de echtgenote. Dus ik veronderstel dat de registratie het bedrag dat op een gezamenlijke rekening is gezet en afkomstig is van de verkoop , volledig zal belasten in de nalatenschap van de erflater-verkoper. Er zal best een bewijs gegeven worden dat die som begrepen is in de andere aanwezige tegoeden , vb. door een stortingsbewijs en/of rekeninguittreksel.
Ik hoop verder dat mijn vermoeden juist is dat de schenking via notariële akte gedaan is aan de kinderen , elk evenveel.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

roharro
Topic Starter

#5 , 24 feb 2011 20:56

Het partijtje armworstelen met Registratie gaat verder.
Wat betreft het geld dat op de gemeenschappelijke rekening werd gezet wil Registratie dat ik de facto wedersamenstelling van het gemeenschappelijk vermogen en het eigen vermogen van de overledene toepas met betrekking tot dat deel van de gelden van de verkoop van het onroerend goed die op een gemeenschappelijke rekening werden gezet (zie boven). Ze vragen dus dat we ten belope van dat bedrag een aangifte doen in het eigen vermogen van de overledene. Nochtans zijn er kinderen en dan is er normaliter geen wedersamenstelling. Bijgevolg wil ik Registratie ervan overtuigen dat het een schenking van de overledene aan de gemeenschap was (zie ook uitleg Wanton), dus voor de helft een schenking aan zijn echtgenote. Alle bankuittreksels van die rekening werden aan Registratie overhandigd ter staving.
Welke verdere juridische argumenten kan ik daartoe aanvoeren? Het maakt verschil uit voor erfenisrechten, langstlevende valt in een lagere schijf van successierechten dan de kinderen, dus we hebben er belang bij dat het als schenking wordt beschouwd.
De rechten op het niet-betwiste deel van de erfenis zijn reeds betaald. Wat indien de discussie over het restelement aansleept langer dan zeven maanden na het overlijden? Boete?
Op alle andere elementen waar er discussie was heeft registratie toegegeven. Dit is de laatste veldslag...hopelijk kan ik die ook winnen.

j.demoor

#6 , 26 feb 2011 09:10

“Art.1434.Het gemeenschappelijk vermogen is vergoeding verschuldigd ten belope van de eigen of uit vervreemding van een eigen goed voortkomende gelden die in dat vermogen zijn gevallen en niet zijn belegd of wederbelegd, alsook, in het algemeen, telkens als het voordeel heeft getrokken uit de eigen goederen van een der echtgenoten.Art.1436.Het recht op vergoeding kan door alle middelen worden bewezen...”(Burgerlijk Wetboek).

De ontvangen koopsom en de schenking blijken uit authentieke aktes.
’de rest stort hij op een gemeenschappelijke rekening van hemzelf en zijn echtgenote’ blijkt uit die storting en uit haar ontvangst.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Successie- & Registratierechten”