Lijfrente

Bert S
Topic Starter

Lijfrente

#1 , 06 mar 2011 16:53

Wanneer een alleenstaande man zonder kinderen zijn woning verkoopt op lijfrente aan zijn vriendin met wie hij feitelijk samenwoont kan dit dan beschouwd worden als een legaat?
Wat als hij er wettelijke mee zou samenwonen?
Ik heb zelf al het een ander gevonden over artikel 11 w.succ. dat wanneer je een woning verkoopt op lijfrente bv aan je zoon dit beschouwd wordt als een legaat, zolang het tegendeel niet bewezen is.
Hetgeen ik gevonden heb gaat meestal over de relatie tussen de ouders en kinderen.
Weet hier soms iemand iets meer over?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 06 mar 2011 18:36

De koper op lijfrente akn iedereen zijn , maar idd als de koper een erfgenaam is of wordt kan dit als een legaat beschouwd worden. Fe verkoop moet dus wel effectief gebeuren met betaling van een koopsom. Indien de verkoper daarna zijn kapitaal aan de koper schenkt in zijn testament kan één en ander herzien worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Bert S
Topic Starter

#3 , 07 mar 2011 09:57

Dus als de koper op lijfrente een wettelijke erfgenaam is wordt dit in den beginne als een legaat beschouwd.
Totdat bewezen wordt dat de koper effectief lijfrente heeft betaald.

Ik veronderstel dat zijn broer en zijn vriendin met wie hij wettelijke samenwoont wettelijke erfgenamen zijn.
Hoe zit het dan wanneer hij met zijn vriendin feitelijk samenwoont?
Is dit nooit een wettelijke erfgenaam of kan je bijvoorbeeld na een jaar automatisch wettelijke erfgenaam worden?

Reclame

wanton

#4 , 07 mar 2011 15:25

Die vriendin is geen wettelijke erfgenaam , maar zij kan via testament toch een erfgenaam worden.

Maar als hij zijn vriendin eigenaar wil laten worden van zijn woning , is het beter dat zij zich laten registreren op het gemeentehuis als 'wettelijk samenwonenden'. Dan kan hij via testament alles aan haar overlaten. De tarieven van successierechten zijn goedkoper dan die van registratierechten bij aankoop van het huis.
Een feitelijk samenwonende wordt nooit wettelijk erfgenaam , die kan alleen erven via testament.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor

#5 , 08 mar 2011 11:24

“Art.11.De...onroerende goederen, die door de overledene ten bezwarenden titel werden verkocht...worden, voor de heffing van het uit hoofde van de nalatenschap van de overledene eisbaar successierecht...geacht deel uit te maken van zijn nalatenschap en als legaat te zijn verkregen door de verkrijger...INDIEN, naar luid van de overeenkomst, de overledene zich een vruchtgebruik heeft voorbehouden of...tenzij...“(Wetboek Successierechten 31 maart 1936=W.Succ.).

‘zijn woning verkoopt op lijfrente’ is ‘verkocht ten bezwarenden titel’ en ik ga ervan uit dat , ‘naar luid van de overeenkomst, de overledene zich geen vruchtgebruik voorbehield’.Het vruchtgebruik dat zou ontstaan uit wettelijk samenwonen ontstaat niet ‘naar luid van de overeenkomst’

In dat geval is art.11 W.Succ. niet van toepassing.

Zie ook de toelichtingen in : http://www.seniorennet.be/Pages/Geld_we ... frente.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Successie- & Registratierechten”