herroeping gemaakte keuze bij HC met keuzebeding

succes-sie
Topic Starter

herroeping gemaakte keuze bij HC met keuzebeding

#1 , 22 apr 2011 16:55

Beste,
Graag stelde ik hierbij volgende vraag :
Is het mogelijk om een gemaakte keuze te herroepen, t.t.z. : na het overlijden van haar echtgenoot werd door de notaris een akte opgemaakt (met tussenkomst van de weduwe) waarbij de weduwe opteerde dat het gemeenschappelijk vermogen (wat betreft de roerende goederen) haar voor de geheelheid zou worden toebedeeld.

Er is één dochter (waarmee de relatie opperbest is).

Ik heb er haar op gewezen dat hierdoor de te betalen successierechten veel hoger zullen uitvallen (gemeenschappelijk roerend vermogen beloopt ongeveer 1.150.000 EUR) en zekerlijk bij haar overlijden.

Nu wenst zij vanzelfsprekend dat haar dochter "meedeelt", doch kan de weduwe een nieuwe akte laten opmaken waarbij zij haar keuze herroept en zou opteren dat zij het vruchtgebruik bekomt (weduwe is 60 jaar) en de dochter de blote eigendom?

Eveneens is de weduwe razend op de notaris die haar niet de minste uitleg heeft gegeven omtrent de verschillende keuzemogelijkheden en de gevolgen hiervan : kan zij de notaris hiervoor aansprakelijk stellen (notaris is toch verzekerd)?
mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 22 apr 2011 17:15

Heeft de weduwe al eens gedacht aan een handgift, een schenking met akte, het deponeren van een gedeelte van de roerende goederen in een levensverzekeringvehikel waarbij de dochter als enige beneficant wordt vernoemd bij overlijden?

Een degelijke notaris en een degelijke bankdirecteur kunnen de dame een aantal mogelijkheden voorleggen die haar veel kopbrekens en de nodeloze stress zullen besparen in vergelijking van met achter de veren van de notaris die de erfenis heeft geregeld te gaan...

succes-sie
Topic Starter

#3 , 22 apr 2011 17:29

De erfenis dient nog aangegeven te worden (datum van overlijden in maart 2011).

Nu dient de weduwe (bijaldien de wijziging van keuze niet meer mogelijk is) meer dan 40.000 EUR extra te betalen... Als iemand voor 40.000 EUR in Uw zakken zou zitten, hoe zou U reageren?

Een handgift in het kader van huidige nalatenschap is niet meer mogelijk.

Een handgift van de weduwe is inderdaad mogelijk (geen extra kosten als ze nog drie jaar mag leven). Een schenking met akte kost toch ook 3%. Een vrij hoog bedrag op dergelijk kapitaal.

Reclame

wanton

#4 , 29 apr 2011 18:00

Contacteer de notaris. Tenzij anders bepaald , heeft men 5 maanden de tijd om zijn keuze vast te leggen. Indien de akte nog niet gehomologeerd is , kan die mi. gewijzigd worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”