verzaken inhoud testament - behoud wettelijk devolutie

succes-sie
Topic Starter

verzaken inhoud testament - behoud wettelijk devolutie

#1 , 29 apr 2011 09:44

Ik stel mij de vraag of iemand kan verzaken aan een testament, met name : in het testament werd bepaald dat de echtgenote (tweede huwelijk) het grootst beschikbaar deel zou bekomen (op deze wijze zou zij 1/4de VE en 3/4den vruchtgebruik bekomen). Zij heeft in de aangifte hieraan evenwel verzaakt, doch heeft wel geopteerd voor de wettelijke devolutie (t.t.z. zij bekomt enkel het vruchtgebruik van de woning).
Kan dit wettelijk?
mvg.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 29 apr 2011 17:58

Indien het testament niet openbaar werd gemaakt , kan dat. Bij een notarieel testament is dit bijna niet mogelijk. Van den andere kant kan het vruchtgebruik van de gezinswoning niet ontnomen of ontzegd worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor

#3 , 30 apr 2011 10:27

“Art.1043.De uiterste wilsbeschikking vervalt, wanneer de benoemde erfgenaam of de legataris de beschikking verwerpt...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

Het verwerpen van de ‘beschikking’ is geen verwerping van de nalatenschap in de zin van art.784 e.v. B.W..
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”