fout in verrekening registratierechten?

egeltje
Topic Starter

fout in verrekening registratierechten?

#1 , 01 jun 2011 11:07

Wij hebben een woning gekocht in de volgende verdeling:
Mijn vriend 40%
Ik 40%
Vennootschap: vruchtgebruik op het beroepsgedeelte: 20% (naakte eigendom bij mij en mijn vriend)

Ik had een woonhuis en heb recht op verrekening van registratierechten.

Nu blijkt dat de notaris 50% van de registratierechten heeft verrekend.
Is dit correct? Moet dit niet 40% zijn aangezien de vennootschap op een deel het vruchtgebruik heeft.
Het gaat hier aldus over een verschil van 1250€ registratierechten dat ik teweinig betaald heb.
Hoe groot is de kans dat dit gaat uitkomen bij de registratie? Hoe groot zijn de boeten hierop? Kan ik de notaris aansprakelijk stellen voor deze boete maw moet je als leek weten hoeveel registratierechten je maximum mag verrekenen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 01 jun 2011 13:50

Er worden steeds registratierechten gerekend op de volle eigendom. U en uw vriend hebben 40 % volle eigendom en 10 % blote eigendom. Zo vesta ik uw info. U betaalt dus registratierechten op idd 50 %. Op het vruchtgebruik worden geen rechten aangerekend.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor

#3 , 02 jun 2011 08:19

“Art.44. Het recht bedraagt 10 ten honderd voor de verkoop, de ruiling en iedere overeenkomst tot overdracht onder bezwarende titel van eigendom of VRUCHTGEBRUIK van onroerende goederen”(30 november 1939 Wetboek Registratierechten).

Ga volledigheidshalve naar http://www.fisconet.fgov.be/" onclick="window.open(this.href);return false;

De verdeling is dus :
vriend = 40% volle eigendom + 10% blote eigendom
uzelf = 40% volle eigendom + 10% blote eigendom
vennootschap = 20% vruchtgebruik
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”