een half jaar geleden is mijn oom gestorven en het is tijd voor de successierechten.
ik ben enige erfgename, mijn oom had slechts één broer, mijn vader dus, en deze is reeds gestorven.
Enkele jaren geleden was er in de media veel poeha dat erven van een oom of tante fiscaal interessanter ging
worden indien je 'opschoof' in de plaats van je vader of moeder, op de eerste schijf van 75.000 euro zou dat al snel 10.000 euro schelen. Echter zo komt de notaris mij melden dat dit enkel
geldt indien mijn oom nog broers en zussen heeft en die erflijn dus nog bestond. in dit geval ben enige neef
en wordt er dus aan 45-55-56% belast.
ik moet zeggen dat men zijn best heeft gedaan om dit spreekwoordelijke addertje te verbergen. Op internet vind ik er weinig van terug en ook alle kranten-en nieuwsartikels toenertijd over deze sympathieke fiscale 'rechtzetting' vermelden hier niks over. Ik begin er dus aan te twijfelen of dit wel klopt, al kan ik niet anders dan vertrouwen hebben in de notaris natuurlijk, ik ga niet beweren dat die man zijn job niet kent.
In de marge, weet er iemand hoelang je kan wachten met betaling vooraleer de fiscus zjin 7% aanrekent?
Ik heb vernomen dat men nog 2 weken wacht na de uiterste betalingsdatum. Heeft iemand een idee?