enige erfgename van een oom

kb2009
Topic Starter

enige erfgename van een oom

#1 , 13 jun 2011 18:09

een half jaar geleden is mijn oom gestorven en het is tijd voor de successierechten.
ik ben enige erfgename, mijn oom had slechts één broer, mijn vader dus, en deze is reeds gestorven.
Enkele jaren geleden was er in de media veel poeha dat erven van een oom of tante fiscaal interessanter ging
worden indien je 'opschoof' in de plaats van je vader of moeder, op de eerste schijf van 75.000 euro zou dat al snel 10.000 euro schelen. Echter zo komt de notaris mij melden dat dit enkel
geldt indien mijn oom nog broers en zussen heeft en die erflijn dus nog bestond. in dit geval ben enige neef
en wordt er dus aan 45-55-56% belast.
ik moet zeggen dat men zijn best heeft gedaan om dit spreekwoordelijke addertje te verbergen. Op internet vind ik er weinig van terug en ook alle kranten-en nieuwsartikels toenertijd over deze sympathieke fiscale 'rechtzetting' vermelden hier niks over. Ik begin er dus aan te twijfelen of dit wel klopt, al kan ik niet anders dan vertrouwen hebben in de notaris natuurlijk, ik ga niet beweren dat die man zijn job niet kent.
In de marge, weet er iemand hoelang je kan wachten met betaling vooraleer de fiscus zjin 7% aanrekent?
Ik heb vernomen dat men nog 2 weken wacht na de uiterste betalingsdatum. Heeft iemand een idee?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 13 jun 2011 18:19

Als de erfenis in Vlaanderen openvalt kloppen de vermelde tarieven.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

jojan

#3 , 15 jun 2011 08:50

een verwijlintrest begint te lopen vanaf de eerste dag van de maand die volgt op de vervaldag.

als de uiterste betaaldatum 3 juni is, dan begint de fiscus verwijlintrest aan te rekenen vanaf 1 juli. als de de uiterste betaaldatum 30 juni is, dan begint de fiscus verwijlintrest aan te rekenen vanaf 1 juli. (hebt u em?)

elke begonnen maand wordt bovendien meegerekend.
uiterste betaaldatum 15 juni - intrest van 1 juli, betaling 4 augustus = 2 maanden intrest te betalen.

Reclame

wanton

#4 , 15 jun 2011 11:13

De maatregel die u aanhaalt is idd een plan , dat nog in de schuif ligt. Misschien komt het er nog wel eens van , maar momenteel is het niet prioritair ook al wegens de budgettaire beperkingen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”