Vraagje over de aangifte nalatenschap

voodoodoll
Topic Starter

Vraagje over de aangifte nalatenschap

#1 , 06 jul 2011 17:20

Hallo, bij het invullen van de aangifte van nalatenschap van mijn vader moet ik ook het ouderlijk huis als onroerend goed bijschrijven. Na het overlijden van grootvader is grootmoeder vruchtgebruikster geworden en had mijn vader samen met de 4 andere kinderen dus de naakte eigendom. Mijn vraag is nu of ik het volledige geschatte bedrag van de woning moet bijschrijven of enkel het deel van mijn vader (1/5de dus)?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 06 jul 2011 19:22

In de aangifte van nalatenschap van uw vader moet u zijn bezittingen en eigendommen vermelden. Dat is dus 1/5 aan blote eigendom. Eerst bepaalt u de volledige waarde van de woning. Dan berekent u , op basis van haar leeftijd , de waarde van het vruchtgebruik van grootmoeder. Van het verschil ( VE min VG) noteert u dus 1/5 als waarde van de blote eigendom , in eigen vermogen.
Zoals u het stelt was de woning van grootvader alleen. Was die woning geen deel van de gemeenschap van de grootouders? In dat geval had uw vader slechts 1/10 in BE in het ouderlijk huis.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

voodoodoll
Topic Starter

#3 , 06 jul 2011 20:57

Bedankt, ik kan weer verder. Dat van de woning zal ik even moeten natrekken.

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”