#12 , 16 aug 2011 23:06
U vergelijkt ten onrechte een gesplitste aankoop met de constructie die u wenst te doen. Bij een aankoop moet , bij het overlijden , heel duidelijk bewezen worden dat de kinderen hun blote eigendom gekocht hebben met eigen gelden , desnoods na een schenking. U gaat gebouwen zetten op grond die niet van u is , maar waarop u het vruchtgebruik nog hebt. U wenst successierechten te ontlopen , maar dat pakt niet.
Ik verwijs naar :
Artikel 9 wetboek successierechten
De roerende of onroerende goederen, verkregen ten bezwarenden titel voor het vruchtgebruik door de overledene en voor de blote eigendom door een derde, alsmede de effecten aan toonder of op naam, ingeschreven voor het vruchtgebruik op naam van de overledene en voor de blote eigendom op naam van een derde worden, voor de heffing van het uit hoofde van de nalatenschap van de overledene eisbaar successierecht en recht van overgang bij overlijden, geacht in volle eigendom in dezes nalatenschap voorhanden te zijn en door de derde als legaat te zijn verkregen, tenzij het bewezen wordt dat de verkrijging of de inschrijving niet een bedekte bevoordeling ten behoeve van de derde is.
Wanneer u overlijdt , met het vruchtgebruik , wordt - in dit geval terecht - dat de blote eigendom verworven is met gelden van de vruchtgebruiker. De kinderen worden toch belast voor de successierechten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon