Schenken versus kopen

Soval
Topic Starter

Schenken versus kopen

#1 , 23 aug 2011 22:40

Mijn ouders hebben een bouwgrond. Ze willen het schenken aan mij, maar dan staat het enkel op mijn naam. Om het vervolgens op beiden namen te krijgen, is het blijkbaar nodig om te trouwen zodat het in een huwelijkscontract kan geschreven worden. Dan betalen we schenkingsrechten. Maar ondertussen hebben we iets gehoord van een 1% regel. Maar dat is me toch niet helemaal duidelijk. Weet iemand hier meer over? En zo ja, is dit voordeliger?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 23 aug 2011 23:47

Wanneer u uit verdeeldheid treedt, waarbij u de eigendom overneemt van de andere partij, dan betaalt u slechts 1 procent registratierechten.
In een notedop wat ik ervan begrijpen kon.
Handige documenten voor Personenrecht

wanton

#3 , 29 aug 2011 12:20

U bent na de schenking enige eigenaar van de bouwgrond. En idd , de gemakkelijkste oplossing is dan te trouwen. Via huwelijkscontract kan u de grond inbrengen in de gemeenschap , zodat uw 'echtgenoot' mede-eigenaar is en ook wordt van de te bouwen woning. Kostprijs : 30 € aan registratie. In dat contract neemt u best tevens de voorwaarden op hoe u de grond terugverwerft bij scheiding ( vooruitziend , weet je wel). Die 1 % -regel is hier dus niet van toepassing. Aan uw partner raad ik ondertussen aan , enkel in de woning te investeren indien die mede-eigenaar wordt.
Wat ook wel eens gedaan wordt : uw ouders schenken ook een klein stuk aan uw partner , vb.5 % . Dan koopt hij 45 % van u. En hier betaalt hij wel die 1 % aan registratierechten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”