Nu zitten wij met het probleem dat er niet voldoende liquide middelen zijn in de nalatenschap om de successierechten te betalen (tarief tussen derden). Wij (ik en mijn vriendin) waren van plan om het onroerend zelf aan te kopen en ons huidig huis te verkopen. Op deze manier zouden er voldoende middelen zijn om de successierechten te betalen. Nu blijkt dat indien het onderhands testament zou worden betwist wij wel het onroerend goed kunnen kopen maar in het allerslechtste geval, negatief vonnis om welke reden ook, uit het huis kunnen worden gezet indien de erfgenamen in dit scenario de verkoop niet retroactief willen bekrachtigen.
Na meer dan een maand wachten (onze advocaat eiste wel alle inbezit genomen goederen terug op basis van het vonnis van inbezitstelling, maar tot op heden bleef dit zonder respons) hebben wij samen met een gerechtsdeurwaarder en slotenmaker onlangs de woning kunnen betreden, alle sloten werden namelijk kort na de dood veranderd door de tegenpartij. Nu blijkt dat alle waardevolle goederen zijn verdwenen en ook alle papieren (noodzakelijk voor aangifte erfenis) en sleutels...
Graag had ik geweten:
1. hoeveel tijd heeft men om het onderhands testament te betwisten? Wat verstaat men onder een redelijke termijn?
2. Indien er een proces aanhangig is worden de te betalen successierechten dan uitgesteld tot na de uitspraak (advocaat zei ja, notaris zei neen

3. Is het verstandig om zelf een procedure op te starten wegens niet teruggave van de inbezit genomen goederen (of zelfs heling van de goederen)?
Alvast bedankt..