Schulden in erfenis

roharro
Juridisch actief: Ja

Re: Schulden in erfenis

#16 , 07 jun 2011 20:09

De dochter kan toch ten minste om de omzetting van het vruchtgebruik vragen of de dochter kan zich laten uitkopen.
Niet als het de gezinswoning (ingeval van gehuwden of wetttelijk samenwonenden) betreft. Dan moet de vruchtgebruiker daarin toestemmen, maar kan dus ook weigeren.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jojan

#17 , 08 jun 2011 07:57

Normaal gezien kan de omzetting van het vruchtgebruik niet worden opgelegd aan de
langstlevende wettelijk samenwonende zonder diens akkoord.
Een uitzondering hierop betreft de situatie waarin de langstlevende wettelijk samenwonende
opkomt met kinderen van de eerststervende uit een vorige relatie.
Het betreffen niet enkele kinderen uit een vorig huwelijk of uit een vorige wettelijke
samenwoning, doch alle kinderen die verwekt werden voor de wettelijke samenwoning.
Deze kinderen hebben een recht tot omzetting van het vruchtgebruik, hetgeen inhoudt dat de
langstlevende wettelijk samenwonende niet akkoord dient te gaan met de omzetting.
Bij dergelijke omzetting wordt de langstlevende wettelijk samenwonende geacht ten minste
20 jaar ouder te zijn dan de oudste afstammeling van de eerststervende uit een vorige relatie.
Dit kan een duidelijke impact hebben op de waardering van het vruchtgebruik.
Het recht tot omzetting van afstammelingen van de eerststervende uit een vorige relatie is
echter niet reservatair. Dit wil zeggen dat dit recht hen kan worden ontnomen of kan worden
gemoduleerd bij testament van de eerststervende.

Buzzybeeke
Topic Starter

#18 , 21 okt 2011 10:55

Beste Jojan,

Bedankt...het uit onverdeeldheid treden zou natuurlijk heel fijn zijn. Kan u mij laten weten op welke wetteksten u zich baseert?

Korte situatieschets:
vader vindt nieuwe liefde na overlijden vrouw (met wie hij dochter had). 10mnd na registratie wettelijke samenwoning, 2à3 mnd na gezamelijke aankoop nieuwe woning met nieuwe vriendin overlijdt hij plots.
de nieuwe vriendin is 24 jaar ouder dan de dochter uit het eerste huwelijk.
Dochter heeft 50% naakte eigendom. Vriendin heeft 50% volle eigendom en vruchtgebruik op de 50% van de dochter.
Er was overigens geen testament.

Er is dus geen bloedband of andere relatie tussen vriendin en dochter van de overledenen. Die dochter kan dus onverdeeldheid vragen?

Welke teksten ondersteunen dit?

Reclame

wanton

#19 , 21 okt 2011 18:09

Die dochter kan dus onverdeeldheid vragen?

Ik dacht het niet.
Deze eigendomsverhouding is geen onverdeeldheid zodat art815 BW niet van toepassing is. Daarin wordt gezegd dat niemand verplicht is in onverdeeldheid te blijven.
De dochter kan als blote eigenaar geen afkoop afdwingen , ook niet via de rechtbank. De echtgenote van de vader als vruchtgebruiker kan dat wel. Er is steeds toestemming nodig van de vruchtgebruiker. Er kan met de vrucj-htgebruiker overeengekomen worden dat zij de blote eigendom afkoopt , maar zoiets is meestal nadelig voor de blote eigenaar. Zoals dat meestal gebeurt , zal zij moeten wachten tot ook de vruchtgebruiker is overleden om van de volle eigendom te genieten. Het is eigenlijk een erfenis in twee trappen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

jojan

#20 , 22 okt 2011 12:53

Artikel 745quater

§ 1. Wanneer de blote eigendom behoort aan de afstammelingen van de vooroverleden echtgenoot, aan zijn geadopteerde kinderen of aan de afstammelingen van dezen, kan de langstlevende echtgenoot of een van de blote eigenaars vorderen dat het vruchtgebruik geheel of ten dele wordt omgezet, hetzij in de volle eigendom van met vruchtgebruik belaste goederen, hetzij in een geldsom, hetzij in een gewaarborgde en geïndexeerde rente

Oude Belg

#21 , 22 okt 2011 13:14

Bijkomende vraag: De vriendin is vruchtgebruiker (gezinswoning), de dochter 50% naakte eigenaar. Kan vruchtgebruiker verzocht worden om uit onverdeeldheid te treden (dus, dochter uitbetalen)? Kan dit afgedwongen worden via rechtbank? Wat zijn hier de tendensen?
Volgens mij niet; er is geen onverdeeldheid, maar naakte eigendom en vruchtgebruik. Het vruchtgebruik betreft de gezinswoning, dus kan dat alleen beëindigd worden met akkoord van de vruchtgebruikster.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

wanton

#22 , 22 okt 2011 16:43

Artikel 745quater

§ 1. Wanneer de blote eigendom behoort aan de afstammelingen van de vooroverleden echtgenoot, aan zijn geadopteerde kinderen of aan de afstammelingen van dezen, kan de langstlevende echtgenoot of een van de blote eigenaars vorderen dat het vruchtgebruik geheel of ten dele wordt omgezet, hetzij in de volle eigendom van met vruchtgebruik belaste goederen, hetzij in een geldsom, hetzij in een gewaarborgde en geïndexeerde rente
Inderdaad , de vruchtgebruiker kan dat doen , de omzetting vragen. Maar de dochter kan het niet!!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Mariette

#23 , 23 okt 2011 15:12

In het ultieme geval waar er geen wettige erfgenamen zijn wordt de Staat inderdaad eigenaar.
Dit lijkt me de ideale manier voor kinderloze mensen om hun partner te bevoordelen:

men laat zijn eigendom (vb. de villa van het voorbeeld uit posting: http://www.juridischforum.be/forum/view ... 88#p162888..." onclick="window.open(this.href);return false;.) aan een familielid met volledig vruchtgebruik voor de eigen partner;
Familie moet dan wel op de hoogte gebracht worden en de erfenis weigeren, zodat ze niet in de schrijnende situatie van de betreffende TS terechtkomen.

De staat verwerft dan het onroerende goed, partner levenslang vruchtgebruik zonder successierechten en de grote onderhoudskosten (nieuw rieten dak vb.) worden door de staat betaald!!!

Ik heb zelf kinderen, maar dit moet ik toch onthouden.

roharro

#24 , 23 okt 2011 19:45

In het ultieme geval waar er geen wettige erfgenamen zijn wordt de Staat inderdaad eigenaar.
Dit lijkt me de ideale manier voor kinderloze mensen om hun partner te bevoordelen:

men laat zijn eigendom (vb. de villa van het voorbeeld uit posting: http://www.juridischforum.be/forum/view ... 88#p162888..." onclick="window.open(this.href);return false;.) aan een familielid met volledig vruchtgebruik voor de eigen partner;
Familie moet dan wel op de hoogte gebracht worden en de erfenis weigeren, zodat ze niet in de schrijnende situatie van de betreffende TS terechtkomen.

De staat verwerft dan het onroerende goed, partner levenslang vruchtgebruik zonder successierechten en de grote onderhoudskosten (nieuw rieten dak vb.) worden door de staat betaald!!!

Ik heb zelf kinderen, maar dit moet ik toch onthouden.
Dat zou mooi zijn maar het zal niet lukken......
Waarom?
Nadat alle mogelijk erfgenamen de erfenis hebben verworpen komt ze eerst nog toe aan de overlevende echtgenoot alvorens in laatste instantie naar de Staat te gaan.
Die overlevende heeft dan de keuze: aanvaarden of verwerpen.
Verwerpt hij, dan verwerpt hij de volledige erfenis, dus ook zijn vruchtgebruik!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”