Voorwaarden behoud klein beschrijf

Marjolein
Topic Starter

Voorwaarden behoud klein beschrijf

#1 , 11 jan 2012 11:59

Beste allemaal,

Mijn partner (waarmee ik officieel op geen enkele manier verbonden ben) heeft 2 jaar geleden op z'n eentje een huis gekocht met klein beschrijf. Om aan de voorwaarden te voldoen om het klein beschrijf te behouden en geen boete te moeten betalen, moet zijn domicilie daar dus nog 1 jaar blijven staan. Ik vroeg me af of het in de tussentijd wel mogelijk is dat wij gezamelijk een andere woning of bouwgrond kopen (zonder zijn domicilie te veranderen), of moeten we hiermee ook wachten tot het 3de jaar voorbij is? Maw: verlies je klein beschrijf bij gedeelde aankoop van een tweede woning in dit geval?

Alvast bedankt!

Marjolein

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 11 jan 2012 12:28

Voor u is het uw eerste aankoop , dus uzelf heeft zeker al recht op de verminderde registrataierechten op uw deel in de aankoop. Voor uw partner zal dit waatschijnlijk niet kunnen , omdat hij hoedanook al een woning in bezit heeft en het maximum bedrag van K.I. overschreden wordt.
Ook nog dit : voor de aankoop van ene bouwgrond is het principe van klein beschrijf niet van toepassing : steeds 10 %. Indien u er een woning zou opzetten met KI minder dan 745 € , kan u op dat moment een deel van de registratierechten terugvragen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Marjolein
Topic Starter

#3 , 11 jan 2012 13:26

Bedankt voor je antwoord! Maar mijn vraag is dus niet zozeer of we bij de aankoop van een nieuwe woning van het klein beschrijf kunnen genieten, maar wel of mijn vriend blijft voldoen aan de voorwaarden om het klein beschrijf op zijn huidige woning te behouden? Of gaat de aanschaf van een tweede, gedeelde woning betekenen dat hij die boete zal moeten betalen voor zijn huidige woning?

Reclame

Lanox
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 jan 2012 13:38

Nee, de voorwaarde van eerste en enige woning is enkel te voldoen op het moment van aankoop. Als U daarna nog andere eigendommen verwerft, heeft dit geen invloed op het schrijfgeld van de eerste woning.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”