Inboedel bij overlijden persoon die vruchtgebruik heeft

Hammer
Topic Starter

Inboedel bij overlijden persoon die vruchtgebruik heeft

#1 , 22 jan 2012 14:29

Beste,

Eind vorig jaar is mijn moeder overleden. Zij woonde bij haar vriend sinds een kleine 20 jaar. Deze persoon is in september overleden en had mijn moeder vruchtgebruik gegeven over de woning.
Een hoop van mijn moeders persoonlijke bezittingen staan nog in het huis, maar de zoon van mijn moeders vriend (dus de eigenaar van het huis) heeft de huissleutel opgeëist.
Hoe kan ik best mijn moeders persoonlijke bezittingen terugkrijgen? Is de eigenaar van het huis wettelijk ook eigenaar van de inboedel?
Kan er mij juridisch iets aangeklaagd worden als ik me toch toegang verschaf om mijn moeders (dus nu mijn) bezittingen te recupereren?

Alvast bedankt voor de Hulp

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette

#2 , 22 jan 2012 15:37

Kan U niet gewoon contact opnemen met de zoon en hem duidelijk maken dat er verschillende spullen van uw moeder staan?
Inbreken lijkt me niet de beste oplossing om eerlijk te zijn.

Hammer
Topic Starter

#3 , 22 jan 2012 17:13

De zoon wil me geen toegang geven tot de woning, dus dat is niet mogelijk.

Reclame

Lousia

#4 , 22 jan 2012 19:04

Als U zich toegang verschaft tot de woning zonder instemmoing van de eigenaar dan is dit inbraak en diefstal.

roharro
Juridisch actief: Ja

#5 , 22 jan 2012 19:10

Ik veronderstel dat u zal moeten bewijzen dat (een deel van) de inboedel aan uw moeder toebehoorde en dus niet enkel en alleen in vruchtgebruik was.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”