Hallo iedereen,
Ik heb wat opzoekwerk gedaan op dit forum, maar moet toegeven dat de materie me te zwaar ligt en ik de mogelijkheden niet goed begrijp.
Indien iemand me (objectief) de mogelijke situatie kan uitklaren zou ik zeer dankbaar zijn.
Situatie:
- Net een maand geleden een huis gekocht samen met vriendin.
- In de akte staat genoteerd dat ik 70% eigenaar ben, zij 30% (we dragen dan ook in die verdeling bij tot het aflossen van de afbetaling)
- Wettelijk samenwonend (dus niet gehuwd)
Vraagstelling:
- Wat als ik de relatie wens stop te zetten, en met een nieuwe partner verder wil? (ik bespaar u de rechtvaardiging)
Mogelijke Opties:
Optie 1: Idealiter zou ik graag in het huis blijven wonen. De lening zelf volledig afbetalen is wellicht te nipt, maar de nieuwe partner heeft dezelfde financiële mogelijkheden om de 30% aflossing te dragen.
-Wat zijn hier dan de gevolgen, hoe gaat dit te werk?
-Kan de nieuwe partner een lening aangaan en mee afbetalen, nadat we de reeds gemaakte kosten/afbetalingen van de huidige partner vergoeden?
-Moet ik verder nog een schadevergoeding betalen?
Optie 2: Huidige partner weigert een oplossing rond optie 1 uit te werken en stuurt naar een verkoop. (nogmaals, we hebben net gekocht)
-Wat zijn hier de gevolgen van?
Ik begrijp zeer goed de melding bovenaan dit forum dat aanraadt professionele raad te zoeken, maar ik hoopte dat de geangageerde userbase van dit forum me toch al een duidelijk zicht zou kunnen geven op de situatie.
Alvast bedankt voor uw feedback!