Breuk na aankoop huis

Jamesbailey
Topic Starter

Breuk na aankoop huis

#1 , 15 feb 2012 16:08

Hallo iedereen,

Ik heb wat opzoekwerk gedaan op dit forum, maar moet toegeven dat de materie me te zwaar ligt en ik de mogelijkheden niet goed begrijp.
Indien iemand me (objectief) de mogelijke situatie kan uitklaren zou ik zeer dankbaar zijn.

Situatie:
- Net een maand geleden een huis gekocht samen met vriendin.
- In de akte staat genoteerd dat ik 70% eigenaar ben, zij 30% (we dragen dan ook in die verdeling bij tot het aflossen van de afbetaling)
- Wettelijk samenwonend (dus niet gehuwd)

Vraagstelling:
- Wat als ik de relatie wens stop te zetten, en met een nieuwe partner verder wil? (ik bespaar u de rechtvaardiging)

Mogelijke Opties:
Optie 1: Idealiter zou ik graag in het huis blijven wonen. De lening zelf volledig afbetalen is wellicht te nipt, maar de nieuwe partner heeft dezelfde financiële mogelijkheden om de 30% aflossing te dragen.
-Wat zijn hier dan de gevolgen, hoe gaat dit te werk?
-Kan de nieuwe partner een lening aangaan en mee afbetalen, nadat we de reeds gemaakte kosten/afbetalingen van de huidige partner vergoeden?
-Moet ik verder nog een schadevergoeding betalen?

Optie 2: Huidige partner weigert een oplossing rond optie 1 uit te werken en stuurt naar een verkoop. (nogmaals, we hebben net gekocht)
-Wat zijn hier de gevolgen van?

Ik begrijp zeer goed de melding bovenaan dit forum dat aanraadt professionele raad te zoeken, maar ik hoopte dat de geangageerde userbase van dit forum me toch al een duidelijk zicht zou kunnen geven op de situatie.

Alvast bedankt voor uw feedback!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 17 feb 2012 10:59

“Art.577-2.§ 1. Bij ontstentenis van overeenkomsten en van bijzondere bepalingen, wordt de eigendom van een zaak die onverdeeld aan verscheidene personen toebehoort, geregeld als volgt :§ 2. De onverdeelde aandelen worden vermoed gelijk te zijn.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

‘In de akte staat genoteerd dat ik 70% eigenaar ben, zij 30%’

Voornoemd vermoeden is hiermee weerlegd.

“Art.815.Niemand kan worden genoodzaakt in onverdeeldheid te blijven; en de verdeling kan te allen tijde worden gevorderd...”(B.W.).

‘Net een maand geleden een huis gekocht samen met vriendin‘.

U kan uw vriendin niet noodzaken het huis in onverdeeldheid te behouden noch haar deel aan u te verkopen. Dit betekent verkoop van het hele huis,tenzij de ene zijn deel aan de andere VRIJWILLLIG verkoopt.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Jamesbailey
Topic Starter

#3 , 17 feb 2012 20:49

Hartelijk dank voor uw antwoord.

Zijn mijn volgende scenario's realistisch?

Scenario 1. Ik kan mijn partner overtuigen de lening van haar over te nemen.
Ik stel voor haar alle gemaakte investeringen (bijdrage notaris- en andere kosten, bijdragen bij renovatie, en reeds gedane afbetalingen) te compenseren.
Mogelijk ben ik naiëf mbt tot dit scenario, maar het lijkt me een eerlijk voorstel. (wijs me gerust terecht als dit verkeerd is)
Gezien de korte duur zal de meerwaarde nihil zijn, in tegendeel, een verkoop zou wellicht met verlies zijn en zo verliest de partner geen geld, in tegendeel, indien ik de afbetalingen terugbetaal heeft zij die maand(en) gratis ingewoond.

Indien dit realistisch is, aan welke extra kosten kan ik me verwachten?

Scenario 2. Ik kan mijn partner niet overtuigen OF ik kan zelf de totaallening niet dragen;
In dit geval moeten we het huis verkopen, wellicht tegen verlies? Welke extra kosten/boetes kan ik hierbij verwachten?

Nogmaals enorm bedankt voor geduld en uitleg.

Reclame

Nachtuil

#4 , 20 feb 2012 17:59

Het lijkt me eerder een economisch dan een juridisch probleem.
U woont in een huis dat u niet op uw eentje kan permitteren.

Misschien is er ook een scenario 3:
U koopt uw (ex-)vriendin uit en betaalt 1% registratierechten omdat u uit onverdeeldheid treedt.
U bent vanaf nu voor 100% eigenaar.
Uw nieuwe vriending betaalt huur aan u, een bedrag dat jullie zelf overeenkomen. Het bedrag komt min of meer overeen met de huurwaarde van de woonst. Het bedrag zal normaliter lager liggen dan een afbetaling van een lening, aangezien deze betalingen kapitaal en interest bevatten.
Met die huur betaalt u de volledige lening af, eventueel herfinanciert u de lening of verlengt u de looptijd, indien de afbetaling te hoog zou liggen.
(Eventueel kan deze gezinswoning later gemeenschappelijk gemaakt worden, bijvoorbeeld via een huwelijk (?)... Sommige mensen hebben namelijk een grote aversie van huren, en zijn ervan overtuigd dat ze op die manier geld weggooien.)

Het voordeel zou zijn dat u niet meer opgescheept zit met een vervelende onverdeeldheid.
Het voordeel voor u zou zijn dat u volledig eigenaar wordt van de woning waarin u woont.
Het nadeel zou zijn dat u het risico loopt dat de relatie met de nieuwe vriendin spaak loopt, en u achterblijft met een afbetaling die te hoog ligt voor uw middelen.

Het nadeel zou de krapte van de afbetaling zijn.

//
Scenario 2:
Wanneer u uw huis verkoopt zal u als eerste de bank moeten terugbetalen. Daarvoor, bij een woonlening, wordt een verbrekingsvergoeding gelijk aan 3 maand interest aangerekend. Dat valt nog mee.
Wat u duurder zal uitkomen is:
- dat het onzeker is dat u eenzelfde prijs voor de woning zal krijgen als de prijs die u betaald heeft. Aangezien u renovatiekosten gedaan heeft, is er potentieel een meerwaarde (?). Let wel, deze kan onder bepaalde voorwaarden belast worden...
- dat de notariskosten verloren zijn.
- dat de betaalde registratierechten maar beperkt terugvorderbaar zijn (indien u een woning binnen de twee jaar na aankoop opnieuw verkoopt, en 10% registratierechten betaald heeft, kan u 3/5 van de registratierechten terugvorderen).

//
Scenario 1:
Wellicht moet u niet alleen uw partner overtuigen, maar ook de bank overtuigen.
Hebben jullie beiden eenzelfde krediet getekend? Is de nieuwe vriendin kredietwaardig? Beschikt ze over een inkomen...

De nieuwe vriendin zal opnieuw registratierechten moeten betalen.

(ik ga ervan uit dat de 'nieuwe partner' een vriendin is, indien niet, mag u telkens 'vriend' lezen in de tekst waar 'vriendin' staat...)

//

Terug naar “Successie- & Registratierechten”