erfgenaam met handicap

croos
Topic Starter

erfgenaam met handicap

#1 , 16 apr 2012 07:08

klopt het dat een erfgenaam die meer dan 66% gehandicapt is en werkonbekwaam een vermindering krijgt op zijn successierechten?
wat zijn de regels?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 16 apr 2012 08:40

zie: http://belastingen.vlaanderen.be/nlapps ... .asp?id=13" onclick="window.open(this.href);return false;

Opgepast: indien erfenis van erflater uit Brussel/Wallonië/Buitenland gelden andere regels.

Vaoke

#3 , 16 apr 2012 08:52

FOD Sociale Zekerheid
Dienst Attesten
Zwarte Lievevrouwstraat 3c
1000 Brussel
Tel.: 02 507 87 989 of 02 509 81 85
http://www.handicap.fgov.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Op basis van het medisch onderzoek wordt een bepaald percentage handicap toegekend. Het toegekend percentage wordt vermeld op een algemeen attest dat je toegestuurd krijgt. Dit attest kan je gebruiken voor het verkrijgen van alle voordelen verbonden aan het toegekende percentage. Bij de aanvraag voor het bekomen van één bepaald voordeel zal automatisch worden nagegaan of je voldoet aan de medische voorwaarden om van alle bestaande maatregelen te genieten.

Je hoort, in voorkomend geval, bedoeld attest aan te vragen bij voornoemde instelling en NA ONTVANGST toe te voegen aan de (binnen de gestelde termijn) in te dienen aangifte van de nalatenschap; ik neem aan dat de tussenkomende notaris dat ook wel weet hé?!

Reclame

wanton

#4 , 16 apr 2012 13:19

Een gehandicapt persoon 66 % krijgt een vrijstelling van successierechten. Volgens dezelfde tabel als die welke gebruikt wordt voor de bepaling van het (fiscaal) vruchtgebruik , is er een vrijstelling van 3.000 € per coëfficiënt. Dit geschiedt volgens leeftijd.
Eerst wordt het totaal bedrag van SSR berekend , daarvan afgetrokken de som op de vrijstelling. Dit geeft een ander resultaat dan dat die vrijstelling wordt afgetrokken. De vrijstelling wordt eerst toegepast op het onroerend gedeelte , eventuele rest op het roerend deel.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

croos
Topic Starter

#5 , 17 apr 2012 07:00

-1-kan je een voorbeeld geven als de persoon 51 jaar is en een handicap van meer dna 66%
-2-kan een gehandicapte een schenking aanvaarden , er successierechten op betalen (is voor een stuk vrijgesteld) en dan dit bedrag doorgeven aan zijn broer?

Vaoke

#6 , 17 apr 2012 10:48

Uw vraag is onduidelijk of op z'n minst onvolledig!
Is diene "mindervalide" mentaal en/of fysiek gehandicapt?
En als hij of zij "mentaal gehandicapt" is er dan in voorkomend geval en in het verleden al een "voogd" of een "voorlopig bewindvoerder" aangesteld.. want datgene, wat U omschrijft als "doorgeven".. dat is schenken en daarvoor hoort U rechtsregelen en rechtspraak te respecteren.. dat allemaal "tot bescherming van de zwaksten onder ons" en dat is maar goed ook!!!
Maar goed dat er, voor dat doel, nog technieken en controleorganismen bestaan!!!

wanton

#7 , 17 apr 2012 17:45

Voor een persoon van 51 jaar is de coëfficiënt van het vruchtgebruik : 13. Hij genieet zo van een vrijstelling van 13 x 3.000 = 39.000 €.
Hij kan de erfenis ( of een schenking) aanvaarden. Hij is er dan volledig eigenaar van en kan er mee doen wat hij wil. In principe dus ook aan zijn broer geven. Maar ik zou opletten , zeker als hij een vergoeding of subsidie of tussenkomst gehandicapten trekt. Er wordt in bepaalde gevallen , zeker voor kost- en rusthuizen , rekening gehouden met de ontvangen erfenissen. Zich vrijwillig verarmen wordt niet aanvaard. Het OCMW en derg. kunnen hulp weigeren.
Toet-anch-Amon

croos
Topic Starter

#8 , 17 apr 2012 18:22

hartelijken dank wanton

croos
Topic Starter

#9 , 17 apr 2012 18:44

die vrijstelling in je voorbeeld = 39000 € is dit voor roerend en onroerend samen of afzonderlijk?
Is dit eenmalig of is dit bedrag geldig bij iedere schenking?

wanton

#10 , 17 apr 2012 19:36

Betreft totale vrijstelling per erfenis in rechte lijn. Bij erfenis tuissen anderen is de vrijstelling 1.000 per coëfficiënt , hier 13.000. Het bedrag wordt eerst aangerekend op de onroerende goederen in de erfenis , het saldo op het roerend gedeelte.
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”