Verkoopprijs woning uit erfenis hoger dan schatting

cs5
Topic Starter

Verkoopprijs woning uit erfenis hoger dan schatting

#1 , 03 mei 2012 15:51

Voor het betalen van de successierechten op een erfenis hebben we in 2010 een voorafgaande schatting van het nalatenschap laten uitvoeren. Dit gebeurde door een beëdigde schatter op basis van een "PV van akkoord" tussen de erfgenamen en het Kantoor van registratie" In het nalatenschap zaten er ondermeer 2 huizen.

De eerste woning geraakte pas dit jaar verkocht tegen een prijs die meer dan 20 % lager lag dan het bedrag die door de schatter werd vastgesteld in 2010 en die door het registratiekantoor was aanvaard. Was de woning overschat of ligt het aan de crisis, we weten het niet, maar feit is dat er voor die woning weinig belangstelling bestond. Het gevolg hiervan is dat we uiteindelijk in 2010 teveel successierechten hebben betaald. Volgens onze inlichtingen kunnen we dit niet meer recupereren omdat we in 2010 hierover een akkoord hadden afgesloten met de fiscus.

De tweede woning is nog niet verkocht. Thans stellen wij ons de volgende vraag. Stel dat deze woning voor een bedrag wordt verkocht dat hoger zou liggen dan het bedrag dat in 2010 bij de successie werd geschat, zijn er dan achterstallige succesierechten, belastingen of taksen verschuldigd op die meerprijs? We hebben immers gehoord dat die "PV van akkoord" over de voorafgaandelijke schatting niet van toepassing zou zijn op woningen die meer hebben opgebracht dan wat er door de schatter werd vastgesteld.

Kan iemand ons hierover meer duidelijkheid geven?

Met dank bij voorbaat.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 03 mei 2012 20:49

Als er een voorafgaand akkoord is tussen de erfgenamen en de Registratie ivm de waarde van een onroerend goed , is dat bindend. En dat in beide richtingen. U heeft één maal een nadelig gevolg , in het andere geval zal de Registratie ook moeten akkoord gaan. Misschien hebben zij zich toen gebaseerd op de totaliteit van de 2 huizen. Ik heb weet van een zaak waar de Registratie wel héél sip keek bij de uiteindelijke verkoop van het onroerend goed.
Voor alle zekerheid kan u wachten met de verkoop tot 2 jaar en 5 maanden na het overlijden. Dat heeft de Registratie geen recht meer om na te vorderen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

cs5
Topic Starter

#3 , 04 mei 2012 08:49

Bedankt vooreerst voor uw antwoord. Enkel is het mij niet duidelijk of er bvb na die 2 jaar en 5 maanden nog belastingen, taksen, of een andere heffing enz... kunnen worden aangerekend op het gedeelte van de verkooprrijs die hoger lag dan de schattingswaarde. Verder voor de duidelijkheid: de woningen werden afzonderlijk geschat. De 2 woningen worden verkocht om uit de onverdeeldheid te treden. We zijn particulieren.

Reclame

wanton

#4 , 04 mei 2012 11:52

Na die vermelde periode is er geen enkele heffing meer mogelijk. Bij vererving van een onroerend goed is er ook geen meerwaardebelasting , want het is niet verkregen onder 'bezwarrende titel'.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”