Verwerven onroerend goed - Voordeligste manier?

lvansuetendael
Topic Starter

Verwerven onroerend goed - Voordeligste manier?

#1 , 15 mei 2012 13:30

Situatie :
Eigendom onroerend goed :
Moeder (weduwe) heeft 4/6 (+vruchtgebruik, maar verblijft in home)
Kind 1 heeft 1/6
Kind 2 heeft 2/6

Huis werd geschat op 260.000 €
Huis werd bij aangifte successie in 2009 met 204.000 € aangegeven.

De kleindochter en haar vriend (niet wettelijk samenwonend) willen het huis verwerven.
Mijn moeder is akkoord met schenking en/of verkoop tussen haar en kinderen en/of kleinkind
Mijn zus (kind 1) moet dus effectief 130.000 € ontvangen
Ik wil 130000 € (deel kind 2 = mijn dochter) schenken
Redenering :
Daar kleindochter de helft krijgt en de andere helt door haar en haar vriend moeten gekocht worden komen we tot een verdeling na aankoop van 1/4 huis voor vriend en 3/4 voor kleindochter.

Kan er iemand uitdokteren hoe we van de beginsituatie naar het objectief kunnen komen met een fondsenoverdracht van 130.000 € naar kind 1?

De bedoeling is om legaal zo min mogelijk aan erfenis en/of schenkingsrechten te betalen om een jong stel een faire kans te geven. Ik wil nog eens beklemtonen dat alle partijen akkoord zijn.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lvansuetendael
Topic Starter

#2 , 15 mei 2012 14:59

Erratum : kind 2 heeft natuurlijk ook 1/6

dako

#3 , 22 mei 2012 10:22

Best even langsgaan bij een notaris(eventueel bij enkele luisteren). Hij zal jullie wss kunnen helpen bij de beste en voordeligste weg. Notaris zal je sowiso nodig hebben om onroerend goed op naam van kleinkind(en vriend) te krijgen en consultatie is geloof ik gratis

Reclame

lvansuetendael
Topic Starter

#4 , 04 jun 2012 11:34

ok, we zijn nu bij de notaris langs geweest. D.m.v. een mix schenkingen en verkoop kan dit dus geregeld worden.
De kosten zijn wel aanzienlijk : circa 31000€. Kan dit niet goedkoper?

Terug naar “Successie- & Registratierechten”