samengesteld gezin

saba
Topic Starter

samengesteld gezin

#1 , 16 jun 2012 12:35

Hoi,
ik ben 6 jaar geleden hertrouwd met een man die 2 kinderen heeft.
Ikzelf heb ook 2 kinderen.
Ik had toen al een eigen woning , mijn man is bij mij komen wonen ( ja tzal wel zijn :lol: )
Mijn vraag is als ik eerder sterf dan mijn man zal hij waarschijnlijk het vruchtgebruik krijgen.
Moet hij daarop successierechten op betalen omdat hij geen eigenaar is ?
Kan ik in een testament opstellen dat zolang hij er woont volledig zelf voor de kosten moet opdraaien ?
Omdat hij kan genieten van het huis zonder dat hijzelf eigenaar is en geen huur moet betalen?

Tweede vraag kunnen zijn kinderen een deel van de woning opeisen omdat hun vader ook mee de hypothecaire lening
mee afbetaald heeft en waarvan sedert hun vader bij mij woont er renovatie's plaats vonden?

Zijn kinderen hebben zowiezo al recht op de woning van hun moeder, dus wil ik toch mijn kinderen safe stellen.

Derde vraag (amaai ) kan ik mijn huis schenken aan mijn kinderen ?

Alvast bedankt voor jullie reacties ( als die er komen :roll: )

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 16 jun 2012 13:19

Beste ,

als u komt te overlijden , heeft uw echtgenoot steeds het vruchtgebruik van de gezinswoning. Hij hoeft daar , als uw partner , geen successierechten op te betalen. De vruchtgebruiker staat steeds in voor de dagelijkse kosten van de woning. 't Is te zeggen : kosten van nutsbedrijven , verzekeringen , belastingen , klein onderhoud. Grote kosten van renovatie , vb. nieuw dak , daarvan zijn in principe de kosten grotendeels voor de blote eigenaars , zijnde de kinderen.
Indien uw man substantieel heeft bijgedragen bij kosten aan Uw woning , kan hij daarvoor compensatie bekomen . Zijn kinderen kunnen die eis overnemen. Maar u kan daar tegenoverstellen dat hij al die jaren gratis woonst heeft genoten. Het is een beetje afwegen.
U kan uw kinderen uw huis schenken. Toch even dit , uw man kan dan nog steeds vragen dat hij het vruchtgebruik heeft. Zelfs met een schenking kan u dat niet van hem afpakken. Bovendien zijn de schenkingsrechten hoger dan de successierechten. Laat dat effen narekenen!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”