overeenkomst ivm waarde appartement

meesje
Topic Starter

overeenkomst ivm waarde appartement

#1 , 19 jun 2012 14:53

Indien men een overeenkomst met fiscus heeft ondertekend ivm waarde geërfd appartement (naar aanleiding van herschatting) kan de fiscus dan nog problemen maken indien het appartement biinnen de twee jaar verkocht wordt aan een hogere prijs?
Waar een weg is is een wil.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mikske

#2 , 19 jun 2012 16:23

In principe kan de fiscus binnen de twee jaar nog extra belasting heffen op de hogere verkoopprijs. Alles hangt af van hoeveel je boven dit geschatte bedrag zit dat overeengekomen is met de fiscus. Ik weet niet of iemand hier kan zeggen of daar een percentage aan vasthangt?

Bijvoorbeeld: geschatte waarde: 180.000 Euro en verkocht binnen de twee jaar aan 200.000 Euro

Is het in bovenstaand voorbeeld dan al voldoende voor de fiscus om op die 20.000 Euro extra succesie te heffen?

wanton

#3 , 19 jun 2012 18:14

Indien u , naar aanleiding van een herschatting , een overeenkomst heeft met de Registratie over de waarde van een onroerend goed , moet op die waarde successierechten betaald worden. Deze overeenkomst sluit verdere aktie van de Registratie uit indien het OG toch aan hogere prijs wordt verkocht.

Bij een herziening na 2 jaar wordt wel rekening gehouden met de globale verhoging van de prijzen van het OG. Indien een OG goed in 2010 geschat werd op 180.000 en het is verkocht in 2012 voor 200.000 , zal het weinig nut hebben een navordering te doen , indien de prijzen elk jaar ongeveer 5 % zijn gestegen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”