Hoeveel successierechten betalen als ik 1/3e erf?

mikske
Topic Starter

Hoeveel successierechten betalen als ik 1/3e erf?

#1 , 15 jul 2012 10:17

Situatie:

Mijn moeder overleden september 2005. Grootmoeder overleden januari 2010. Grootvader overleden april 2012. Ik ben dmv plaatsvervulling samen met mijn tante reservataire erfgenaam. Normaal gezien zal ik 1/3e erven van grootvader en mijn tante 2/3e (als testament geldig is).

Totaal onroerende goederen in 2010 bij overlijden grootmoeder:
- studio 1: 71.000 Euro (in 2010 verkocht)
- studio 2: 79.000 Euro (in 2010 verkocht)
- studio 3: 75.000 Euro
- studio 4: 75.000 Euro
- woning: 165.000 Euro
- appartement: 215.000 Euro

Grootvader was toen voor 4/6e volle eigenaar en vruchtgebruiker voor de rest (clausule langst-leeft-al). Ik en mijn tante waren toen elk voor 1/6e blote eigenaar en wij betaalden toen ook al successierechten.

Nu is grootvader overleden en is toestand als volgt:

- studio 3: 87.500 Euro (verkocht in 2012)
- studio 4: 82.500 Euro (verkocht in 2012)
- woning: 165.000 Euro (wss nog indexering van deze schatting?)
- appartement: 215.000 Euro (wss nog indexering van deze schatting?)

Zoals gezegd ik wss 1/3e volle eigenaar en tante 2/3e volle eigenaar als reservataire erfgenamen.

Kan iemand mij de juiste berekening geven voor de betaling van de successierechten rekening houdend met bovenstaande parameters? Ik ga toch minder moeten betalen aan successie neem ik aan?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 15 jul 2012 11:09

Vermits de verkopen (studio 1 en 2) in 2010 gebeurd zijn , minder dan 3 jaar voor het overlijen , zal dat bedrag ook in de nalatenschap vallen. Waar is dat geld , hebben de erfgenamen hun deel reeds gehad? Wanneer zijn studio 3 en 4 verkocht , was dat voor of na het overlijden van grootvader? Indien de schattingen in 2010 zijn aanvaard , zal men nu moeten gaan naar 175.000 en 230.000 €.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

mikske
Topic Starter

#3 , 15 jul 2012 21:36

Vermits de verkopen (studio 1 en 2) in 2010 gebeurd zijn , minder dan 3 jaar voor het overlijen , zal dat bedrag ook in de nalatenschap vallen. Waar is dat geld , hebben de erfgenamen hun deel reeds gehad? Wanneer zijn studio 3 en 4 verkocht , was dat voor of na het overlijden van grootvader? Indien de schattingen in 2010 zijn aanvaard , zal men nu moeten gaan naar 175.000 en 230.000 €.
Beste Wanton,

Op studio 1 en 2 die in 2010 werden verkocht nav het overlijden van grootmoeder hebben wij toen al successierechten op betaald. Ik en mijn tante betaalden daarop 1/6e ieder successierechten. De erfgenamen hebben toentertijd hun geld reeds gehad idd, dus snap ik niet dat die studios nog in de huidige nalatenschap zouden worden verrekend?

Studio 3 en 4 werden nu in juli 2012 verkocht, dus na het overlijden van grootvader.

Dank op voorhand voor een duidelijke berekening van de successierechten.

Reclame

wanton

#4 , 15 jul 2012 23:20

Beste ,
jullie hebben een klein deel van de verkoop ontvangen van die 2 studio's. Maar uw grootvadr heeft de rest gehad. Waar is dat geld? Dat komt ook in de nalatenschap of moet minstens verantwoord worden , vb. kosten rusthuis.
Jk zal u een berekening geven van het inroerend goed!
Toet-anch-Amon

mikske
Topic Starter

#5 , 16 jul 2012 11:12

Beste ,
jullie hebben een klein deel van de verkoop ontvangen van die 2 studio's. Maar uw grootvadr heeft de rest gehad. Waar is dat geld? Dat komt ook in de nalatenschap of moet minstens verantwoord worden , vb. kosten rusthuis.
Jk zal u een berekening geven van het inroerend goed!
Beste,

Ik en mijn tante hebben 1/6e in blote eigendom ontvangen en mijn grootvader 4/6e in VE samen met het vruchtgebruik. Het geld dat mijn grootvader heeft ontvangen ivm nalatenschap grootmoeder is volledig gebruikt geweest om een persoonlijke lening af te betalen bij de bank (ongeveer 60.000 Euro na aftrek successie).

Het geld die mezelf en mijn tante toekwam werd door de notaris op onze persoonlijke bankrekeningen gestort na het betalen van de successierechten (ongeveer 15.000 Euro elk na aftrek successie). Wij hebben op dat gedeelte indertijd dus al successierechten betaald (elk 6.000 Euro). Het lijkt me niet logisch dat we daar nogmaals successie op zouden moeten betalen op hetgeen in 2010 werd verkocht en afgehandeld werd?

Heb je zo voldoende info om ons verder te helpen?

Hartelijk dank.

wanton

#6 , 16 jul 2012 12:08

Ik tel dus voor de woining 175.000 € waarde , appartement 230.000 €. De totale waarde van het onroerend goed op datum van overlijden van grootvader = 170.000 (verkochte studio's) + 175.000 + 230.000 = 575.000 €.
U wordt gratis volle eigenaar van het deel waarvan u vroeger reeds blote eigenaar was.
Wat erft u nu , bij de dood van grootvader = 4/18 van 575.000 = 127.777,78 €. Hierop betaalt u 8500 € aan successierechten.
Wanneer alles aan de geschatte waarde verkocht wordt , ontvangt u wel 7/18 in totaal of 223.611 €.

Ik hou hier geen rekening met roerende goederen.

Er zijn studio's verkocht in 2010. Grootvader heeft daar ong.110.000 € van ontvangen , en daarmee een schuld van 60.000 € mee betaald , plus de successierechten. Het saldo moet evenwel nog aangegeven worden. Indien dit niet aanwezig is , bestaat de reële kans dat u successierechten moet betalen op gelden die u niet ontvangen heeft. Dus , zie na waar die verbleven zijn!
Toet-anch-Amon

mikske
Topic Starter

#7 , 16 jul 2012 13:29

Beste Wanton,

Hartelijk dank voor je duidelijke en deskundige uitleg.

We zullen dus best aan de notaris vragen ivm die gelden van grootvader uit de erfenis van grootmoeder verkreeg? Ik weet enkel dat deze gelden zijn opgebruikt voor een zware persoonlijke lening af te betalen.

mikske
Topic Starter

#8 , 17 jul 2012 10:45

Ik tel dus voor de woining 175.000 € waarde , appartement 230.000 €. De totale waarde van het onroerend goed op datum van overlijden van grootvader = 170.000 (verkochte studio's) + 175.000 + 230.000 = 575.000 €.
U wordt gratis volle eigenaar van het deel waarvan u vroeger reeds blote eigenaar was.
Wat erft u nu , bij de dood van grootvader = 4/18 van 575.000 = 127.777,78 €. Hierop betaalt u 8500 € aan successierechten.
Wanneer alles aan de geschatte waarde verkocht wordt , ontvangt u wel 7/18 in totaal of 223.611 €.
Kan je me ook eens uitleggen hoe je de erfverdeling maakt nav erfenis grootmoeder & grootvader? Ik bedoel dus die verschillende 'delen' (.../18), hoe men daar toe komt in onze situatie.

Nogmaals hartelijk dank.

wanton

#9 , 17 jul 2012 13:50

Na het overlijden van grootmoeder , werd diens erfenis gelijk verdeeld tussen 3 personen : grootvader , tante en uzelf. Ieder bekwam 1/3 of 1/6 van het totaal. Grootvader , met zijn eigen helft , kwam aldus op 4/6. Dit wordt nu , volgens testament , verdeeld waarvan 2/3 voor tante en 1/3 voor u.
2/3 van 4/6 komt overeen ( teller maal teller , noemer maal noemer) met 8/18. Voor u : 1/3 x 4/6 = 4/18.
Wat betreft successierechten , gaat het om die 4/18 van het totaal , die u van grootvader erft.
Bij verkoop komt ook de erfenis van grootmoeder erbij. 1/6 of 3/18 bij die 4/18 geeft 7/18. Dit is uw deel van de totale verkoopprijs.
Toet-anch-Amon

mikske
Topic Starter

#10 , 18 jul 2012 20:55

Na het overlijden van grootmoeder , werd diens erfenis gelijk verdeeld tussen 3 personen : grootvader , tante en uzelf. Ieder bekwam 1/3 of 1/6 van het totaal. Grootvader , met zijn eigen helft , kwam aldus op 4/6. Dit wordt nu , volgens testament , verdeeld waarvan 2/3 voor tante en 1/3 voor u.
2/3 van 4/6 komt overeen ( teller maal teller , noemer maal noemer) met 8/18. Voor u : 1/3 x 4/6 = 4/18.
Wat betreft successierechten , gaat het om die 4/18 van het totaal , die u van grootvader erft.
Bij verkoop komt ook de erfenis van grootmoeder erbij. 1/6 of 3/18 bij die 4/18 geeft 7/18. Dit is uw deel van de totale verkoopprijs.
Ik begrijp het, hartelijk dank.

Heb ondertussen ook de documenten gevonden van de aangifte ivm de nalatenschap van grootmoeder in 2010.

Onderstaande is dus hetgeen jij hierboven heb uitgelegd? Gewoon effe checken omdat ik de juridische zinsconstructies nogal verwarrend vind.

In de "aanduiding hoedanigheid" opvolgers bij erfenis ivm overlijden grootmoeder in 2010 stond vermeld voor grootvader:

- "De heer .... voornoemd, echtgenoot van de overledene, ten belope van volle eigendom van alle roerende aktiva van de helft van het gemeenschappelijk vermogen, en ten belope van 1/3e deel van de volle eigendom en 2/3e deel van het vruchtgebruik van de helft van de onroerende goederen van het gemeenschappelijk vermogen."

Voor mezelf en tante:

- "De heer/mevrouw ... ten belope van 1/3e deel (=1/6e) van de blote eigendom van de helft van de onroerende goederen van het gemeenschappelijk vermogen".

wanton

#11 , 19 jul 2012 15:18

dit komt waaarschijnlijk voort na een keuzebeding in het huwelijkscontract. Uw grootvader erfde , bij het overlijden van grootmoeder, alle roerende goederen uit de gemeenschap : gelden , effecten, auto, inboedel ,enz. Daarvan erfden jij of je tante dus niets. Van de onroerende goedern erfde hij het beschikbaar deel : 1/3 van de helft of 1/6 van het totaal in volle eigendom plus vruchtgebruik van de rest.
Toet-anch-Amon

mikske
Topic Starter

#12 , 19 jul 2012 15:45

dit komt waaarschijnlijk voort na een keuzebeding in het huwelijkscontract. Uw grootvader erfde , bij het overlijden van grootmoeder, alle roerende goederen uit de gemeenschap : gelden , effecten, auto, inboedel ,enz. Daarvan erfden jij of je tante dus niets. Van de onroerende goedern erfde hij het beschikbaar deel : 1/3 van de helft of 1/6 van het totaal in volle eigendom plus vruchtgebruik van de rest.
Ik vermoed het dat dit voortkomt uit een keuzebeding, aangezien in 1988 (gelezen in aangifte nalatenschapformulieren grootmoeder) hun huwelijkscontract iets of wat werd aangepast in die zin zoals jij hierboven beschrijft.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”