Voorgeschiedenis :
Wij waren een gezin met vader en moeder en 1 kind. Vader en moeder zijn getrouwd onder het wettelijk stelsel (testamentloos) en hadden geen eigen vermogen (alles in gemeenschappelijk vermogen). In 1965 werd voor de notaris een gift tussen de echtgenoten gedaan van hun deel van de nalatenschap waarbij bij een overlijden van een van hen de helft van de nalatenschap in volle eigendom naar de langstlevende echtgenoot gaat en de andere helft voor het vruchtgebruik naar de langstlevende en voor de naakte eigendom naar de zoon.
In februari 2007 is mijn moeder overleden waarbij de nalatenschap werd ingediend volgens de hierboven beschreven wijze en met volgende bedragen :
1/ roerend vermogen : 88694,05 euro waarvan de helft dus in nalatenschap gaat zijnde 44347,03
Dit is te verdelen over de 2 erfgenamen zijnde
a/ vader en langstlevende echtgenoot :
in volle eigendom voor 22173,51 euro
in vruchtgebruik voor (22173,51 x 16%) = 3547,76 euro (mijn papa was 76 jaar op moment van overlijden van mama)
b/ zoon
in naakte eigendom voor (22173,51 x 84%) = 18625,75 euro
2/ onroerend vermogen : appartement-gezinswoning met geschatte waarde van 160.000 euro, waarvan de helft in latenschap dus 80.000 euro
Dit is te verdelen over 2 erfgenamen zijnde
a/ vader en langstlevende echtgenoot :
in volle eigendom voor 40000 euro
in vruchtgebruik voor (40000 x 16%)= 6400 euro
Ingevolge de wetgeving moeten door de langstlevende echtgenoot op de gezinswoning geen successierechten betaald worden
b/ zoon :
in naakte eigendom voor (40000 x 84%) = 33600 euro
In totaal werden hierop ongeveer gecumuleerd 2000 euro successierechten betaald
Op 6/07/2012 is nu mijn vader op 82-jarige leeftijd overleden en moet nu opnieuw aangifte gebeuren door zoon en enige erfgenaam. Mijn concrete vraag is of iemand een kleine simulatie kan maken vermits ik niet weet of ik de bedragen van het roerend en onroerend inkomen nog eens volledig moet aangeven dan wel slechts voor de helft. Ik wil uiteraard geen 2 keer successie betalen op hetzelfde vermogen.