Hallo iedereen,
Deze vraag gaat over een woning.
Moeder en vader, gehuwd, 2 kinderen. Na overlijden van de vader is de huidige situatie:
* Moeder: 4/6 volle eigendom (VE) + 2/6 vruchtgebruik (VR)
* Zoon 1: 1/6 blote eigendom (BE)
* Zoon 2: 1/6 blote eigendom (BE)
Zoon 1 is persona non grata, moeder wil zijn erfdeel beperken tot het 1/6 dat hij reeds heeft geërfd.
Ook is kleinkind 1 geïnteresseerd in de woning, zowel zoon 2 als moeder vinden het goed dat de woning later in zijn/haar handen zou komen.
Stel: moeder verkoopt haar 4/6 VE op lijfrente aan kleinkind 1, na overlijden moeder wordt de toekomstige situatie:
* Kleinkind 1: 4/6 VE
* Zoon 1: 1/6 VE
* Zoon 2: 1/6 VE
-------------------------
Dit werd ons voorgesteld door een notaris tijdens napraten op een seminarie over lijfrente.
Klonk interessant, maar na wat zelfstudie heb ik volgende vragen:
1) Door betaling van lijfrente bouwt moeder kapitaal op, dit wordt na overlijden door zoon 1 geërfd - wat niet gewenst is.
- Kan daarom de lijfrente beperkt worden, wat zijn de redelijke grenzen?
- Kan moeder dit geld tijdens leven weggeven aan wie zij wenst, of wordt dit aanzien als een schenking waarbij de termijn van 3 jaar in werking treedt?
2) Kan kleinkind 1 de woning betrekken? Of is dit niet toegelaten daar zoon 1 & 2 reeds 1/6 BE bezitten en dit na overlijden moeder verandert in 1/6 VE?
3) Betere opties dan lijfrente om tegemoet te komen aan het gestelde probleem? ...
Iedereen is bij voorbaat bedankt voor eventuele antwoorden.
Ik licht me graag zo goed mogelijk in alvorens een notaris te bezoeken.