Betaling successierechten op kosten gemaakt aan woning

charlottedejaeghere
Topic Starter

Betaling successierechten op kosten gemaakt aan woning

#1 , 28 jan 2013 13:05

Beste,

Ik heb een woning gekocht die bestemd is voor mijn dochter om haar beroep te kunnen uitoefenen. De woning staat op mijn naam. Er waren aan de woning noodzakelijke veranderingen te doen.

Gezien de woning later toch voor haar bestemd is, heeft ze ons toestemming gevraagd om die woning in orde te brengen zoals ze het zelf wil. Mijn vrouw en ik zijn hiermee akkoord gegaan. Ze heeft bijgevolg alle onkosten zelf betaald. Dit werd later als een constat geregistreerd.

Natuurlijk is er nooit een huurprijs aangerekend. Er is nooit een schuldvordering gemaakt. Mijn dochter was dus geen pachteres maar wel een gebruikster.

Bij het overlijden van mijn echtgenote moest er een successieaangifte ingediend worden. Deze woning werd totaal aangegeven voor de geschatte waarde.

Mag de som dan die op voorhand betaald werd door mijn dochter van de wwarde van die woning afgetrokken worden? Anders moet mijn dochter immers succiessierechten betalen op haar eigen investeringen.

Vriendelijke groeten,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
charlottedejaeghere
Topic Starter

#2 , 10 feb 2013 17:44

Beste,

Wie kan hierbij helpen?

Vriendelijke groeten,

wanton

#3 , 10 feb 2013 20:29

Ik vrees dat dat moeilijk gaat zijn om de waarde van de woning te verminderen. Ik zou zeggen dat u tracht met bewijzen de Registratie te overtuigen dat zij die kosten zelf betaald heeft.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 feb 2013 23:30

Zoals Wanton reeds schreef: dit kan de waarde van het aan te geven onroerend goed niet beïnvloeden.

Wel kan er eventueel sprake zijn van een schuld van de nalatenschap. Maar dan moet er in principe een schulderkenning zijn. Deze vraag kwam onlangs (woensdag jl.?) ter sprake op radio 2 Vlaams Brabant tussen 8 en 9 uur. Het antwoord van de notaris (als ik het goed begrepen heb): er moet een geschreven schulderkenning zijn.

Het wetboek successierechten zegt:
Artikel 29
Het bestaan der schulden moet bewezen worden door de bewijsmiddelen die in rechte toelaatbaar zijn in een behandeling tussen schuldeiser en schuldenaar.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”