Onderzoekt fiscus alle schenkingen van laatste 3j ?

luaen
Topic Starter

Onderzoekt fiscus alle schenkingen van laatste 3j ?

#1 , 23 feb 2013 19:16

Als een van de ouders sterft binnen de 3j na een schenking, hoe komt
de fiscus dan te weten dat er een schenking geweest is. Worden alle overschrijvingen
automatisch gecheckt van de overledene ? Wat als dit bv. via een tussenrekening gegaan is ,
dus niet direct rekening van 1 van de kinderen ? Er zijn misschien nog constructies mogelijk ...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 23 feb 2013 19:47

Als een van de ouders sterft binnen de 3j na een schenking, hoe komt
de fiscus dan te weten dat er een schenking geweest is. Worden alle overschrijvingen
automatisch gecheckt van de overledene ? Wat als dit bv. via een tussenrekening gegaan is ,
dus niet direct rekening van 1 van de kinderen ? Er zijn misschien nog constructies mogelijk ...

De fiscus komt dat niet "automatisch" te weten. Alle overschrijvingen van alle overledenen gedurende de laatste drie jaren checken op schenkingen gebeurt niet systematisch. Maar risico op controle bestaat uiteraard wel. Zal meestal slechts gebeuren als er aanwijzingen zijn.
Aanwijzigingen die gewoonlijk door erfgenamen zelf worden aangebracht (bijv. één van de erfgenamen voelt zich benadeeld door een schenking aan een andere erfgenaam en start een rechtsprocedure....) of ook wanneer tussen twee erfenissen (bv. ouder 1 en ouder 2) grote bedragen "verdwenen" zijn, enz.enz.

Dus om zeker te zijn:

ofwel nog drie jaar blijven leven
ofwel schenking laten registreren (schenkingsrecht = 3% in rechte lijn).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

luaen
Topic Starter

#3 , 23 feb 2013 19:50

Ja, maar als de schenkingen altijd naar beide kinderen geweest zijn dan zal niemand van de erfgenamen zich benadeeld voelen.
Wat is het risico op controle als dit over niet al te grote bedragen gaat (bv. max. 10000 Euro) ?

Reclame

wanton

#4 , 23 feb 2013 23:45

Zeker opletten wat de bron is van die schenking. Indien in de periode van 3 jaar voor overlijden een bepaalde som is ontvangen vb. verzekering , verkoop , erfenis , ... moet men die som bewijzen bij het overlijden. Anders gaat men er van uit dat die is weggeschonken aan de erfgenamen , als dat niet kan.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

lucas123

#5 , 24 feb 2013 11:35

Ik dacht dat mijn notaris op de aangifte van de erfenis aan de staat vermelde dat er geen schenkingen zijn gebeurt de laatste 3 jaar.
Als je dat dan tekent, dan pleeg je een misdrijf met alle gevolgen van dien lijkt mij als het uitkomt.

meesje

#6 , 24 feb 2013 11:38

Ik dacht dat mijn notaris op de aangifte van de erfenis aan de staat vermelde dat er geen schenkingen zijn gebeurt de laatste 3 jaar.
Als je dat dan tekent, dan pleeg je een misdrijf met alle gevolgen van dien lijkt mij als het uitkomt.
Je moet je notaris correct inlichten. Hij heeft immers geen glazen bol.
Waar een weg is is een wil.

Creatief

#7 , 25 feb 2013 18:39

Zoek maar eens op mijn topic: Vadertje Staat vond een afhaling van 230.000 € na 5 jaar! Vermoedelijk geschonken aan een neefje! Bereken de verschuldigde intresten maar eens + de boetes op die som! Dan ben je geheel arm!

Terug naar “Successie- & Registratierechten”