Wie kan/durft me helpen met volgende situatie ?
2 ouders, 77 en 78 jaar oud
2 kinderen, K en S. Ik ben kind K
K bezit een appartement in eigendom gelegen op 1° verdieping, boven het gelijkvloerse appartement van zijn ouders (dat zij verhuren). Er zijn 2 garages ; de rechtse is eigendom van K, de linkse is eigendom van de ouders. K is van plan te verbouwen en een stuk aan zijn appartement aan te bouwen. Hiervoor moeten beide garages afgebroken worden. En moet de eigendom dus « herverdeeld » worden, aangezien anders de verbouwing op eigendom van de ouders zou komen.
Probleem : bij bezoek aan de landmeter, om het stuk opnieuw op te laten meten, stelt deze vast dat er iets vreemds met mijn akte aan de hand is. Ik ben uiteraard eigenaar van mijn appartement op de eerste verdieping, maar er is niets beschreven inzake gemeenschappelijke delen en bvb. recht van toegang tot mijn appartement via de oprit. Nog niet zo een probleem aangezien ik goed overeenkom met mijn ouders. Hij raadt me aan bij een notaris langs te gaan.
Bij bezoek aan de notaris komt deze tot dezelfde vaststelling. Gemeenschappelijke delen (leidingen, …) niet beschreven, geen recht van toegang tot het appartement, … .
De vraag is natuurlijk wat de beste wijze is om de eigendom te herverdelen, zodat ik met de verbouwing kan beginnen.
Zelf dacht ik het perceel opnieuw te laten opmeten, en de bijkomende grondoppervlak dat ik nodig heb voor mijn verbouwing door mijn ouders aan mij te laten schenken. Aangezien het bouwgrond is (want ik beschik reeds over een bouwvergunning), en het gaat om een schenking tussen ouders en kinderen, kan dit aan 1% registratierecht. Als ik me goed geïnformeerd heb op de website van de Vlaamse Overheid tenminste.
De notaris zegt dat er een beter idee is : namelijk alles wat niet van mij is (appartement gelijkvloerse verdieping en bijhorende tuin) aan mij laten schenken, met voorbehoud van vruchtgebruik voor mijn ouders (nl. de huuropbrengsten van het gelijkvloers blijven dan naar mijn ouders gaan). Goed idee dacht ik, tot ik hoorde wat de schenkingsrechten waren : voor een appartement geschat op 200.000 EUR komt dit op 17.625 EUR, zonder notariskosten. De notaris liet verstaan dat er ongeveer 2500 EUR bijkomt (aktekosten, ereloon, …). We komen dus op een bedrag van 20125 EUR om dit in orde te brengen … .
De notaris is van oordeel dat het erg complex is (gelet op het feit dat mijn akte van mijn appartement niet alles beschrijft) om de grond te herverdelen, en dat het dus beter is om alles aan mij te laten schenken … . Dan is alles ineens en voorgoed geregeld. Nu, er zijn nog nooit discussies geweest over die gemeenschappelijke delen (dak, leidingen, …) aangezien de verstandhouding met mijn ouders goed is, en kosten steeds gedeeld worden. Er zijn ook geen plannen om de gelijkvloers te verkopen, want dan wordt het natuurlijk wel iets anders.
Eerlijk gezegd … als ik moet kiezen tussen 1% registratierecht op een klein stukje bouwgrond of 20125 EUR om dit in orde te brengen, dan weet ik het wel … . Maar denk ik wel juist ?
Kris