kasbons bij nalatenschap

Wennie
Topic Starter

kasbons bij nalatenschap

#1 , 10 jun 2013 13:48

Ik zit met een vraag waar ik zelf geen antwoord op kan vinden.
Mijn oma en opa die overleden zijn hadden kasbons staan op de naam van de 3 kinderen, en vermits mijn moeder overleden is neem ik haar plaats in voor de erfenis en de betaling van de successierechten.

Nu voor het invullen voor het invullen van de nalatenschap moest ik langs gaan bij de bank.

Ik was dan ook in de veronderstelling dat het geld zou vrijkomen, nu ook mijn oma overleden is.

Zei de bankdirecteur, jamaar die kasbons komen nu niet vrij dat is pas binnen 4 jaar.

Nu is de vraag is dit werkelijk zo? Of kan ik indien ik dit zou wensen mijn deel opeisen? Vermits deze waren vastgezet voor mijn oma die er nu niet meer is.

Of moeten we hiervoor alle 3 akkoord zijn om deze verdeling nu te doen?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
k.b.

#2 , 10 jun 2013 13:59

Ik neem aan dat uw oma door het maken van kasbons op de naam van de verschillende kinderen een soort verdeling heeft voorbereid tussen haar erfgenammen?

De wettige erfgenamen dienen allen akkoord te zijn over de verdeling van de erfenis en hiervoor te tekenen. Pas dan zal de bank overgaan tot het verdelen van de gelden , kasbons , effecten naar de verschillende rekeningen van de erfgenamen.

Vanaf dan beschik jij over de kasbons , die aan de vooropgestelde rente vervallen op vervaldag. Je kan deze kasbons ook sneller opnemen , doch dan rekent uw financiele instelling hiervoor kosten aan , en is de beloofde rentevoet niet binden voor hen ...

k.b.

Wennie
Topic Starter

#3 , 10 jun 2013 14:07

Ik heb reeds getekend, wij alle 3 maar toch blijft de bewering dat het geld pas kan vrijkomen in 2017
We zijn dus allen akkoord alleen vraag ik me af wat als ik neem nu binnen een jaar het geld wil opnemen? En de andere 2 willen dit niet?

Reclame

k.b.

#4 , 10 jun 2013 15:09

Als jullie alle drie getekend hebben dan kan / moet de financiele instelling de gelden verdelen volgens jullie gehandtekende verdeling.

Mogelijks heb je geen rekeningen bij de desbetreffende bank en doet men daarom wat "stroef" ... laat de bank voor U de desbetreffende rekeningen aanmaken.
Het zijn toch verschillende kasbons op de verschillende namen ?

k.b.

lucas123

#5 , 10 jun 2013 15:28

Ik heb geerfd van iemand vorig jaar. Er waren verschillende kasbons van X. Enkele hebben we laten staan omdat de rente en looptijd goed was, de andere heeft X onmiddelijk stopgezet en het geld cash uitgekeerd. Die kosten vielen goed mee. Ik was geen klant van X en heb het geld gewoon naar een Y rekening laten zetten.

Ik ken nog een andere erfenis: begin dit jaar: verschillende termijnrekeningen bij Z: Z gaf ook de keuze: verderzetten of stopzetten: kosten vielen goed mee. Er waren 2 erfgenamen. ELKE termijnrekening werd eerst in 2 gesplitst, waarna iedere erfgenaam kon kiezen ofdat hij zijn deel van de termijnrekening verderzette.

Dus bij beide banken was er geen sprake van: "da gaat nu niet, want het vervalt pas binnen X jaar"...

[namen banken verwijderd conform regels forum:Vandebos]

k.b.

#6 , 10 jun 2013 16:06

Ik heb geerfd van iemand vorig jaar. Er waren verschillende kasbons van X. Enkele hebben we laten staan omdat de rente en looptijd goed was, de andere heeft X onmiddelijk stopgezet en het geld cash uitgekeerd. Die kosten vielen goed mee. Ik was geen klant van X en heb het geld gewoon naar een Y rekening laten zetten.

Ik ken nog een andere erfenis: begin dit jaar: verschillende termijnrekeningen bij Z: Z gaf ook de keuze: verderzetten of stopzetten: kosten vielen goed mee. Er waren 2 erfgenamen. ELKE termijnrekening werd eerst in 2 gesplitst, waarna iedere erfgenaam kon kiezen ofdat hij zijn deel van de termijnrekening verderzette.

Dus bij beide banken was er geen sprake van: "da gaat nu niet, want het vervalt pas binnen X jaar"...

[namen banken verwijderd conform regels forum:Vandebos]
Het gaat inderdaad zeker , ... men moet even doorheen de gelaatsuitdrukking van de bancaire bediende heen kijken ...
Sommigen aanzien dit als "daily work" ... anderen ervaren dit als een "verlies voor hun maatschappij ; kapitaaluitstroom .... " en trekken een gezicht alsof je iets onmogelijks vraagt ...
Het komt er eigenlijk op neer dat je "spaarboekjesrente" krijgt ipv kasbonrente ... en afhankelijk van de reeds voltrokkken looptijd en de intrestvoet kan dat dus wat mee of tegenvallen ... (maar het zijn relatieve kleine kosten ; omdat de rentes laag staan) ...

Maar eerst moet de financiele instelling de verdeling doen over de erfgenamen , pas daarna kan elke erfgenaam afzonderlijk zijn "erfenis" beheren ...

k.b.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”