klein beschrijf mogelijk bij aankoop woning door twee mensen

Diedhert
Topic Starter

klein beschrijf mogelijk bij aankoop woning door twee mensen

#1 , 06 aug 2013 07:56

Beste

Ik raak even niet meer wegwijs in de regelgeving. De notaris al verschillende emails gestuurd, maar deze reageert totaal niet.

Situatie.
Ik ben eigenaar van een eerste en eigen woning.
Mijn vriendin heeft nog geen eigendom.
We zijn niet gehuwd en niet wettelijk samenwonend (of iets dergelijk).

Wij zouden samen een nieuwe woonst willen aankopen (elk de helft).

1) Voor mij is klein beschrijf niet van toepassing. Maar kan mijn vriendin voor de helft van de aankoopprijs van de woning van klein beschrijf genieten? Ik lees vaak in uitleg over klein beschrijf de term "koper(s)", maar het is niet duidelijk of daarmee wordt bedoeld dat zodra een van de kopers reeds een eigendom heeft, alle kopers niet meer kunnen genieten van het klein beschrijf.

2) Indien er klein beschrijf mogelijk is op de helft van het bedrag (voor mijn vriendin), verandert de situatie dan indien wij zouden besluiten om te trouwen?

Mvg
Diederik D'Hert

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 06 aug 2013 16:16

Voor de toepassing van 'klein beschrijf' wordt naar de situatie gekeken van elke koper afzonderlijk. Indien dus het (herziene) KI van de aan te kopen woning minder bedraagt dan 745 € , betaal jij 10 % registratierechten op uw helft. Uw vriendin daarentegen betaalt 5 % op haar deel. Deze werkwijze is ook van toepassing voor gehuwden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”