Verdeling onroerend goed boj overlijden/verhuring ervan

Christine Kepkens
Topic Starter

Verdeling onroerend goed boj overlijden/verhuring ervan

#1 , 28 aug 2013 16:39

Bij het overlijden van mijn vader werd in de overlijdensakte bepaald dat van het onroerend goed mijn moeder de helft in volle eigendom kreeg en de andere helft in vruchtgebruik.
Ik als enig kind heb de helft van het pand in naakte eigendom.
Nu is het zo dat die rechten vervallen moest zij hertrouwen, dus woont ze gewoon samen in die woning.
Tevens woonden er 3 kleinkinderen bij haar die nu inmiddels meerderjarig zijn en waarvan er reeds 2 de woning verlaten hebben.
Ik heb een sterk vermoeden dat er nog andere personen zijn die daar hun intrek genomen hebben. Op welke manier zou ik te weten kunnen komen wie daar gedomicilieerd is of gewoon wie daar nog woont, eventueel zonder domicilie ?
Kan zij zomaar kamers onderverhuren van het pand als ik de helft in naakte eigendom heb, en meer nog, moest zij naar een rusthuis gaan, kan zij de woning helemaal verhuren zonder mijn toestemming vooraf te vragen ?
Kan ik dan aanspraak maken op een deel van de huurprijs ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KimSe

#2 , 28 aug 2013 16:52

Aangezien zij het vruchtgebruik heeft van de woning heeft zij het recht van genot van de woning. Bij verhuur int zij de huurgelden en dergelijke meer.

Op de gemeente kan je navragen welke personen daar gedomicilieerd staan, je kan dit doen als belanghebbende (je bent tenslotte naakte eigenaar)
Als je moeder niet wil meedelen wie daar nog woont, niet gedomicilieerd, zal je dit mi niet te weten kunnen komen, gezien dit nergens vermeld/geregistreerd is.

Je kan geen aanspraak maken op een deel van de huurprijs zolang je moeder het vruchtgebruik heeft.

Mag ik vragen waarom haar vruchtgebruik zou vervallen in geval zij hertrouwd?
Zij heeft toch het wettelijk vruchtgebruik van de langstlevende echtgenote?

Christine Kepkens
Topic Starter

#3 , 28 aug 2013 17:54

@KimSe
dat staat zo vermeld in de akte
Gaan ze dat dan willen zeggen bij de gemeente ? Of moet ik een kopie van die akte meedoen samen met mijn identiteitskaart ?

Reclame

wanton

#4 , 28 aug 2013 21:14

Als langstlevende echtgenote heeft zij idd het vruchtgebruik van de gezinswoning , en dit levenslang. Zo stelt de wet. Een andersluidende verbintenis is niet geldig. Ik geloof ook niet dat die er is , dat het vruchtgebruik zou vervallen bij hertrouwen. Zij kan wel nooit het vruchtgebruik van uw helft van het huis doorgeven , dat komt bij haar overlijden bij u terecht.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Christine Kepkens
Topic Starter

#5 , 29 aug 2013 07:07

Als langstlevende echtgenote heeft zij idd het vruchtgebruik van de gezinswoning , en dit levenslang. Zo stelt de wet. Een andersluidende verbintenis is niet geldig. Ik geloof ook niet dat die er is , dat het vruchtgebruik zou vervallen bij hertrouwen. Zij kan wel nooit het vruchtgebruik van uw helft van het huis doorgeven , dat komt bij haar overlijden bij u terecht.
Staat nochtans met koeien van letters in het contract, het vervalt wanneer ze hertrouwt, heb hier dat contract voor mijn neus liggen.
Groetjes

KimSe

#6 , 29 aug 2013 08:53

over welk "contract" gaat het concreet?
Huwelijkscontract? Akte van bekendheid? Aankoopakte?
Kun je even aanhalen wat er precies staat?

Christine Kepkens
Topic Starter

#7 , 30 aug 2013 12:03

over welk "contract" gaat het concreet?
Huwelijkscontract? Akte van bekendheid? Aankoopakte?
Kun je even aanhalen wat er precies staat?

staat inderdaad vermeld in het huwelijkscontract
vr. groeten

KimSe

#8 , 30 aug 2013 12:17

Volgens mij kan men het wettelijk vruchtgebruik van de langstlevende niet beperken, en is die clausule dan ook nietig...

Terug naar “Successie- & Registratierechten”