teveel successierechten betaald

tinake
Topic Starter

teveel successierechten betaald

#1 , 18 sep 2013 00:40

Hallo,
wij hebben onlangs gemerkt dat onze notaris bij de aangifte van nalatenschap 2 dingen verkeerd heeft aangegeven.
Voor het huis dat we van ons vader geerfd hebben heeft hij zich gebaseerd op een schatting die gedaan is in 1989.En een stukje grond heeft hij aangegeven als bouwgrond hoewel dit parkgrond is.Wij hebben dus teveel successierechten betaald.Is het mogelijk om dit terug te vorderen?
Kan iemand me hier een antwoord op geven aub?
Mvg,
Tinake

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 sep 2013 10:20

Ik denk dat een schatting van het huis van 1989 een heel stuk lager zal geweest zijn dan een schatting van vandaag. Hier zal je dus wellicht een pak minder successierechten op betaald hebben, tenzij het pand ondertussen een krotwoning is geworden..
http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/ ... /vastgoed/" onclick="window.open(this.href);return false;
Een gemiddelde woning werd in ons land in 2000 op ongeveer 85.000 € geschat, en in 2012 al op 205.000, dus bijna 2,5 x duurder. Zal het verschil tussen bouwgrond en parkgrond dit verschil compenseren? l

tinake
Topic Starter

#3 , 21 sep 2013 06:25

het huis is toen geschat voor 275000€.. We zijn nu bezig om te verkopen,beste prijs dat we er nog voor krijgen is 200000€.. Dat is toch wel een groot verschil.

Reclame

KimSe

#4 , 23 sep 2013 14:55

Hebben jullie de aangifte niet vooraf kunnen nalezen/inkijken? Dan had je toch al die opmerkingen moeten maken lijkt mij...

De notaris zal niet aansprakelijk kunnen gesteld worden vrees is.
De enige manier om een bindende "schatting" te hebben en dus onder die meerwaarde-heffing onderuit te komen is een "voorafgaande schatting" aan te vragen bij het registratiekantoor (door een beëdigd landmeter expert)

Als er nog mogelijkheid is om de aangifte te verbeteren (wanneer is de betrokkene overleden?) zou ik dat wel doen, op die manier vermijd je boetes.

wanton

#5 , 23 sep 2013 16:46

Het is beter een huis iets te laag te schatten dan te hoog. Men kan altijd -spontaan- een bijkomende aangifte doen indien het huis duurder verkocht wordt. Meestal worden dan ook geen boetes aangerekend. Te veel betaalde SSR na een te hoge schatting worden niet terugbetaald.
Indien de termijn van aangifte , 4 maanden na het overlijden , nog niet is verstreken, kan u nog een verbeterde aangifte doen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

tinake
Topic Starter

#6 , 24 sep 2013 02:42

Bedankt voor jullie reacties.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”