Schenken van onroerend goed

TDW
Topic Starter

Schenken van onroerend goed

#1 , 30 aug 2014 21:57

Mijn ouders zijn eigenaar van 2 woningen, nu willen we om minder successierechten te moeten betalen 1 woning en 1 deel van de 2de woning schenken aan mij en mijn zus. Geschatte waarde van wat er zou geschonken worden is 700.000 euro.

- Als ze dit zouden schenken dan kom ik op € 56.500,00 totaal registratierechten uit (berekend met rekenmodule notaris website). Is dit correct?
- Is het ereloon van de notaris voor zo'n schenking een vast bedrag of is dat procentueel?
- Ikzelf ben getrouw en heb 2 kinderen, is het bv mogelijk om de kleinkinderen als begiftigden erbij te voegen, want hierdoor dalen de totale registratierechten.

Wat zou financieel voor ons de beste oplossing kunnen zijn ?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bermudez

#2 , 02 sep 2014 14:27

@TDW,

Ik denk dat u er beter aan doet om het onroerend goed in schijfjes te schenken. Het komt mijn inziens goedkoper uit om 2 x 350.000 € waarde te schenken, ipv. 1 x 700.000 €. Weliswaar met 3 jaar tussen de 2 schenkingen gekoof ik. Jou notaris kan dit perfect uitrekenen. Eventueel kan je het ook in 3 x schenken.

wanton

#3 , 02 sep 2014 19:55

Ik denk dat TDW het principe juist heeft toegepast : er zijn 4 schenkingen van 175.000 € , met telkens rechten voor dat bedrag. Elke ouder doet een schenking aan elk kind.
Ik weet niet welke waarde elke woning apart heeft. Maar ik denk dat het zijn voordeel heeft om de gezinswoning niet te schenken maar gewoon in de nalatenschap te laten komen. De te betalen successierechten zullen heel wat minder bedragen dan de nu te betalen schenkingsrechten. Successierechten aan 9 % , schenkingsrechten aan 14 %.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”