Beste forumleden,
graag info betreffende schenking roerend goed 'zonder notaris'
situatie: er is een obligatie twv 175.000€ met daaraan een woonrechtscertificaat gekoppeld voor 20j bij het zorgbedrijf Antwerpen. Dit stond op naam van vader en moeder, vader is overleden en ik als enige dochter heb op de helft van de obligatie successierechten betaald (+6000€) aangezien de wetgever vergeten in te schrijven is dat dit zou meetellen als gezinswoning) men raad alle ouderen aan om zolang mogelijk zelfstandig te blijven wonen en indien het kan verkoop uw woning en stap in het systeem woonrechtscertificaat maar men beziet dus nu als gewoon roerend goed.
het certificaat wordt nu overgezet op mijn naam maar de obligatie zouden we via schenking ook op mijn naam willen plaatsen. dus de helft van 175.000€ dit zonder tussenkomst notaris maar met een wederzijds aangetekend schrijven, heeft iemand een voorbeeld van zulk een aangetekend schrijven?
we weten dat er een overlijden zou zijn binnen de drie jaar er uiteindelijk toch successierechten zullen moeten betaald worden.
klopt het dat de aangetekende schrijven (2) aangeboden moeten worden op het registratiekantoor om de datum vaste te leggen van 3j?
mvg
marina