Wettelijk samenwonend bij ouders

LynnVDB
Topic Starter

Wettelijk samenwonend bij ouders

#1 , 24 sep 2014 17:04

Beste,

Mijn vriend en ik zouden graag wettelijk gaan samenwonen. Is het mogelijk om wettelijke samenwonend te zijn in het huis waar ook mijn vaders domicilie gevestigd is? Ik ben nu namelijk ten laste van mijn vader (als kind) en zou graag ten laste komen van mijn partner.
Is dit mogelijk?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 24 sep 2014 17:22

Fiscaal kunt u niet ten laste zijn van je partner, noch bij huwelijk, noch bij wettelijk samenwonen.

"Welke personen mag ik ten laste nemen in mijn aangifte?

U kunt, wanneer aan alle voorwaarden is voldaan, de volgende personen ten laste nemen:
-uw kinderen of geadopteerde kinderen, kleinkinderen of achterkleinkinderen;
-de kinderen die u volledig of hoofdzakelijk ten laste heeft; Voorbeeld: kinderen van wie de ouders uit de ouderlijke macht zijn ontzet
-uw ouders, uw grootouders, enz.;
-uw broers en zusters;
-de personen die u - toen u kind was - ten laste hadden. Voorbeeld: een tante die u na het overlijden van uw ouders tijdens uw jeugd ten laste heeft genomen
"
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#3 , 24 sep 2014 18:14

Ik veronderstel Lynn dat jij geen of weinig inkomen hebt momenteel. Wanneer je wettelijk gaat samenwonen wordt , vanaf het eerste volledig jaar van samenwonen , het huwelijksqoutiënt toegepast. Daardoor wordt 30% van zijn inkomen aan u toegekend met een maximum van ongeveer 9300 €. Dit bedrag gaat een eigen leven leiden met vrijstelling en vermindering, zodat een deel minder belastingen moet betaald worden. Als je zelf een inkomen hebt , is dat natuurlijk niet zo. Bovendien , als je nu in 2014 nog zou wettelijk gaan samenwonen is er bij de belastingbrief volgend jaar geen mogelijkheid tot belastingvermindering. Niet bij uw vader : u behoort niet meer tot zijn gezin. Niet bij uw partner : aparte belastingafrekening zonder toepassing huwelijksquotiënt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

LynnVDB
Topic Starter

#4 , 25 sep 2014 12:51

Ik bedoel inderdaad wat Wanton zegt; ik heb geen inkomen.
Maar mijn vraag is nog niet echt beantwoord: kan ik de huwelijksquotiënt toepassen wanneer wij wettelijk samenwonen bij mijn vader? Ik ben nu namelijk ten laste van mijn vader.

roharro

#5 , 25 sep 2014 13:00

Ik bedoel inderdaad wat Wanton zegt; ik heb geen inkomen.
Maar mijn vraag is nog niet echt beantwoord: kan ik de huwelijksquotiënt toepassen wanneer wij wettelijk samenwonen bij mijn vader? Ik ben nu namelijk ten laste van mijn vader.
Zoals Wanton ook reeds uitlegde zal u het eerste jaar noch ten laste zijn van uw vader, noch huwelijksquotiënt genieten. Vanaf tweede jaar dus wel huwelijksquotiënt (indien u dan nog aan de voorwaarden voldoet natuurlijk).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

LynnVDB
Topic Starter

#6 , 25 sep 2014 14:53

Bedankt!

Terug naar “Successie- & Registratierechten”