Achterpoortje?

Ddreamer
Topic Starter

Achterpoortje?

#1 , 03 okt 2014 09:32

Beste,

Ik heb een broer die al 10 jaar aan drank, drugs etc... zit. Instelling in, instelling uit...
Heeft zwaar geprofiteerd van het geld van ons bomma (die het ook niet zo breed heeft en nu helemaal niet meer)
Heeft al jaren geen contact meer met ons mama!
Wil nu graag weten of er ergens een mogelijkheid is om ervoor te zorgen dat hij zo weinig mogelijk tot niets van de erfenis van ons mama ontvangt.
Het gaat niet om veel geld, wel een huis.
Is er een mogelijkheid dat men moeder het huis rechtstreeks aan ons kind kan doorgeven?
Of kan ik mijn broer uitkopen? Zo ja wat is het min. bedrag?
Voor de rest geen achterpoortjes?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ddanck
Contacteer: Website

#2 , 03 okt 2014 10:26

In principe heeft uw broer recht op minimum 1/3.

U kan door allerhande constructies proberen de waarde van de nalatenschap te verkleinen, zodat ook het 1/3 steeds minder waard wordt, maar hou rekening met correctiemechanismen.

Bij een schenking moet u bijvoorbeeld zeer duidelijk stellen dat het om een schenking buiten erfdeel gaat, want anders wordt deze schenking in rekening gebracht bij het verdelen van de erfenis (inkorting).
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Ddreamer
Topic Starter

#3 , 03 okt 2014 10:45

Maar in principe kan mijn moeder bvb haar huis aan mij schenken zolang ze nog min. 3 jaar in leven blijft en als er duidelijk vermeld wordt dat het gaat om een schenking buiten het erfdeel?
Of gaat dat nog steeds niet omdat mijn broer zijn deel dan kwijt is?

Is volgende situatie mogelijk?
Mijn moeder schenkt 1/3 aan mij (schenking buiten het erfdeel) en geeft bij de notaris aan dat ik recht heb op 2/3 van het resterend gedeelte?
Maar dat gaat natuurlijk niet zonder het huis te verkopen..?

En kinderen overslaan en erfenis rechtstreeks naar haar kleinkind laten overgaan gaat ook wsl enkel maar met mijn erfdeel?

Dus in principe kan ik niets doen?

Kan ik het huis kopen en kan ze mij na de verkoop terug belastingsvrij geld geven?

Alvast bedankt!

Reclame

Ddreamer
Topic Starter

#4 , 03 okt 2014 11:20

Een ander vraagje...

Kan ik bvb zeggen dat ik haar huis overkoop voor pakt een bedrag van 250.000 euro en na het overkopen van haar huis dat zij mij 250.000 euro cash schenkt.
En daar betaal ik dan 3% schenkingsrechten op.

wanton

#5 , 03 okt 2014 12:01

Dreamer, al wat jij nu denkt en voorstelt kan eigenlijk niet. Uw broer, ondanks zijn levenswijze, heeft recht op 1/3 van de nalatenschap van uw moeder. Misschien is hij reeds mede-eigenaar van het huis, als dat ooit van uw beide ouders was. Schenkingen, verkoop en terugstorting, heeft allemaal geen zin , want dat wordt verrekend bij de vereffening van de erfenis. Een schenking buiten erfdeel kan slechts voor 1/3 van het vermogen van moeder, zoals dat is op de dag van haar overlijden. Huis schenken en nog drie jaar blijven leven is niet aan de orde, want niet van toepassing op onroerend goed.
Aan te raden oplossing : moeder maakt een testament dat ze u 2/3 en broer slechts het wettelijk 1/3 geeft. U kan dan eventueel daarna zijn deel overkopen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Ddreamer
Topic Starter

#6 , 03 okt 2014 12:59

Ja maar dat zou dan betekenen dat mijn moeder haar huis aan niemand mag verkopen?
Dat kan toch niet, zij mag dat toch voor een eerlijke prijs verkopen en als ik dat aan een realistische prijs wil overkopen, kan niemand daar toch iets op zeggen?
En die schenking van roerende goederen kan toch ook als ik daar de schenkingsrechten op betaal?

wanton

#7 , 03 okt 2014 14:27

Ja wel maar uw broer kan, mag en zal u aanspreken om zijn rechtmatig deel terug te krijgen. Hij heeft immers recht op minstens 1/3 , en de helft als moeder dat niet schriftelijk meedeelt, op al hetgeen moeder heeft bij overlijden plus alles wat ze ooit heeft weggegeven.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”