Mijn moeder is onlangs overleden. Ik & mijn vader zijn nu bezig met het voorbereiden en uitpluizen van de aangifte van nalatenschap.
Mijn vader blijft alleen achter, ik heb nog 2 andere broers (feitelijk 3 maar eentje is in 2012 overleden).
We stellen ons enkele vragen bij de financiële situatie van mijn vader. Deze is als volgt:
Spaarrekening - op naam van mijn vader > 10k
Termijnrekening - op naam van mijn vader > 25k
Dan hadden mijn ouders nog een gezamenlijke zicht- en spaarrekening.
We vragen ons af:
1. Mijn vader vreest dat hij op zijn spaar- en termijnrekening successierechten moet betalen terwijl ik redeneer dat de rekening op zijn naam staan.
2. Mijn broer ging vorig jaar failliet en liet een behoorlijke schuldenberg achter. Deze zaak is nog in behandeling. Mijn vader vreest nu dat hij zal moeten opdraaien voor zijn schulden omdat ze (schuldeisers waaronder belastingen/rsz & btw) weten dat mijn broer zou gaan erven.
3. De bouwgrond werd aan mijn vader geschonken door mijn grootvader. Daarna heeft hij gebouwd met het gezamenlijk kapitaal van hemzelf en mijn moeder. Maakt dit de zaak complexer of wordt het geheel bekeken om de successierechten te bepalen? We weten ondertussen dat hij op de onroerende goederen geen successierechten gaat betalen.
Alvast bedankt!