successie en gezinswoning

roharro
Topic Starter
Juridisch actief: Ja

successie en gezinswoning

#1 , 23 feb 2015 12:49

Volgende vraag werd me gesteld door een persoon die de successieaangifte moet doen van zijn overleden echtgenote:

Welke woning geniet van vrijstelling erfenisrechten:

-gezin bewoonde twee woningen gelijktijdig ongeveer evenveel sedert de oppensioenstelling
-beide woningen zijn eigendom van de twee echtgenoten
-ze zijn uiteraard op slechts één van die twee adressen gedomicilieerd
-in hun jaarlijkse belastingsaangifte kozen ze de woning waar ze niet zijn gedomicilieerd voor belastingvrijstelling;
het KI van die woning werd dus NIET vermeld in de jaarlijkse belastingsaangifte)
-het KI van de woning waar ze zijn gedomicilieerd werd WEL aangegeven in de jaarlijkse belastingsaangifte

Voor welke woning moet/kan/mag de weduwnaar nu opteren voor vrijstelling erfenisrechten:

woning waarvoor KI niet werd aangegeven, of,
woning waarvoor KI wel werd aangegeven?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 23 feb 2015 13:53

Ik veronderstel dat je in het Vlaams Gewest "bezig bent".
Er is daarover niets voorzien in de VCF. Er bestaan volgens mij geen uitvoeringsbesluiten daarover op Vlaams niveau.
Er is zelfs niet voorzien in de VCF dat men de toepassing van het tarief daarover moet vragen (2.7.4.1.1.) Men heeft het wel in het aangiftefomulier opgenomen.
Enige link in VCF: 3.3.1.0.8. §1 10° laatste zin (specifiek passief).

Ik denk dat men dus zelf mag kiezen welk goed (= welk adres) men aanduidt in de aangifte.

roharro
Topic Starter

#3 , 23 feb 2015 14:15

Ik veronderstel dat je in het Vlaams Gewest "bezig bent".
Er is daarover niets voorzien in de VCF. Er bestaan volgens mij geen uitvoeringsbesluiten daarover op Vlaams niveau.
Er is zelfs niet voorzien in de VCF dat men de toepassing van het tarief daarover moet vragen (2.7.4.1.1.) Men heeft het wel in het aangiftefomulier opgenomen.
Enige link in VCF: 3.3.1.0.8. §1 10° laatste zin (specifiek passief).

Ik denk dat men dus zelf mag kiezen welk goed (= welk adres) men aanduidt in de aangifte.
Jazeker, het is in het Vlaams Gewest.
Aangezien ik hierover ook niets heb kunnen terugvinden stel ik de vraag hier.
Blijkbaar bevindt men zich wat dit betreft in het luchtledige.......

Ik geef de persoon in kwestie dan maar de raad te opteren voor vrijstelling voor de woning met de hoogste waarde?

Reclame

wolf2

#4 , 23 feb 2015 15:59

ik vond nog 1.1.0.0.2 laatste lid 2° over de gezinswoning: "de gezamenlijke hoofdverblijfplaats van de erflater en zijn langstlevende partner.
Een uittreksel uit het bevolkingsregister houdt een weerlegbaar vermoeden in van de samenwoning."

De VCF voorziet dus in elk geval weerlegbaarheid; noch Rijksregister noch aangifte in de PB zijn dus de enige criteria.

roharro
Topic Starter

#5 , 23 feb 2015 16:16

Weeral een pak (fiscale) rechtsonzekerheid.....

Ik heb de persoon die me de vraag heeft gesteld geadviseerd om te opteren voor de voor hem voordeligste keuze wegens gebrek aan duidelijkheid vanwege de
wetgever.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”