Schenking bouwgrond aan kleinkinderen of niet?

NielsVDN
Topic Starter

Schenking bouwgrond aan kleinkinderen of niet?

#1 , 04 sep 2015 09:57

Geachte,

Mijn grootmoeder bezit een bouwgrond waarop ik en mijn vriendin wensen te bouwen. In de familie bestaat hierover reeds een akkoord, doch onze vraag is nu hoe wij dit het best (lees: goedkoopst) kunnen afhandelen.

De bouwgrond zou geschat worden op een waarde van € 100.000.

Mijn vragen:

- Schenkt mijn grootmoeder best aan mijn moeder, waarna mijn moeder aan mij schenkt? Ik vermoed van niet.
- Schenkt mijn grootmoeder best rechtstreeks aan mij? Ik vermoed van wel.

Bijkomend probleem: ik heb nog 2 broers en wens dat alles zo correct mogelijk verloopt. Schenkt mijn grootmoeder dan best rechtstreeks aan ons drie in onverdeeldheid? Ik vermoed dat succesierechten dan lager zullen zijn omdat elk maar voor € 33.000 ontvangt.

Wij drie zullen dan uit onverdeeldheid moeten treden. Is dit mogelijk onmiddelijk in de schenkingsakte zodat wij naderhand niet opnieuw hiervoor naar de notaris moeten terugkeren?

Met beste groeten,

Niels

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 04 sep 2015 10:29

Uw broers hebben idd evenveel recht op die bouwgrond als uzelf. Daarom : schenking aan de drie broers in onverdeeldheid en jij - beter nog jij en je vriendin- kopen je broers uit. Dat geeft minder schenkingsrechten , en dit kan in één akte bij de notaris.
Als jij alleen eigenaar zou worden van die grond, heeft uw vriendin niets in handen. Zij mag wel mee betalen( en lenen) maar heeft geen part in de eigendom. Als dat niet kan verwezenlijkt worden , raad ik haar aan niet mee te doen. Bespreek één en ander met de notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

NielsVDN
Topic Starter

#3 , 04 sep 2015 10:59

Beste Wanton,

Bedankt voor de spoedige reactie. Dat van mijn vriendin klopt volledig en ik had initieel in gedachten om dit op te vangen door te huwen met een huwelijkscontract waarbij de grond ingebracht werd, doch dit is natuurlijk ook een oplossing.

Is het effectief zo dat wanneer de grond aan ons (3 broers) geschonken wordt, en ik en mijn vriendin samen mijn broers uitkopen, ik en mijn vriendin dan beiden voor een gelijk deel eigenaar zijn van de woning? Ik heb immers ook nog het deel dat ikzelf kreeg via schenking en waarin mijn vriendin dus niet zit. Bij wijze van voorbeeld is mijn vriendin dan eigenaar voor 33.000 euro op 100.000 en ik voor 66.000 (eigen deel en helft van delen broers).

Klopt deze redenering? Stel dat er naderhand problemen komen (ik hoop het niet maar je weet nooit), bestaat er dan een manier om de grond naar mij te laten terugkeren? Het komt immers uit mijn familie?

Met vriendelijke groeten,

Reclame

wanton

#4 , 04 sep 2015 16:57

Uw vriendin kan 50 % kopen en jij 17 %. Dan hebben jullie beiden 50 % in eigendom. Dit moet je dan wel doen voor jullie trouwen.
Trouwen en de grond in de gemeenschap brengen is alleszins goedkoper : jij betaalt 2.5 % registratie, zij 10 %.
Bij een akte van inbreng in de huwelijksgemeenschap worden gewoonlijk de voorwaarden vermeld om te bepalen hoe welke regeling getroffen wordt om de eigendom terug bij de oorspronkelijke eigenaar ( jij dus) te krijgen.
Een gesprek met de notaris , die alleszins moet tussenkomen, is aan te raden voor jullie concrete situatie.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”