Schenken of erven

suzannamaria
Topic Starter

Schenken of erven

#1 , 21 okt 2015 23:23

Mijn moeder woont al enkele jaren bij mij, ( mijn vader is enkele jaren geleden overleden) zij heeft nog een huis
Dat een waarde heeft tussen de 350 en 380 000 euro, ik ben reeds eigenaar voor 1/4 ( denk blote eigendom), ik ben enig kind. Mijn moeder zou het willen schenken, maar zij geniet boven haar pensioen een klein bedrag voor mantelzorg en een klein bedrag invaliditeit. Men vertelde ons dat als zij het zou schenken aan mij, ze die voordelen verliest ?
2de vraag : als het huis zou geschat worden, wordt het dan geschat naargelang de werkelijke waarde, of kan de notaris het lager schatten zodat er minder schenkingsrechten moeten betaald worden.
Ik weet dat deze schenkingsrechten gedaald zijn, hoeveel is het nu precies?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fortuin

#2 , 22 okt 2015 01:47

> Men vertelde ons dat als zij het zou schenken aan mij, ze die voordelen verliest ?

Geen idee, maar waarom zou ze voordelen verliezen als haar vermogen omlaag gaat ipv. naar boven? Het kan logisch zijn dat je deze voordelen zou verliezen wanneer ze een substantieel bedrag erft, maar omgekeerd lijkt me raar. Misschien kan iemand hier verder op ingaan

> Als het huis zou geschat worden, wordt het dan geschat naargelang de werkelijke waarde, of kan de notaris het lager schatten zodat er minder schenkingsrechten moeten betaald worden.

De werkelijke waarde, natuurlijk. Ambtenaren van het kadaster (+ de dataminer) doen af en toe steekproeven, dus de kans is reëel dat dit wel boven water zal komen.

Reclame

suzannamaria
Topic Starter

#4 , 22 okt 2015 14:40

Idd , schenken heeft gevolgen, bedankt voor de reacties

wanton

#5 , 22 okt 2015 22:39

Uw moeder kan haar deel wegschenken aan u. Het enige gevolg dat er zal zijn is mi. het feit dat het OCMW ( en daarvoor moet je dat aankruisen) nooit meer zal tussenkomen in eventuele rusthuiskosten. Dergelijke schenking is een vrijwillige verarming - die is toegelaten, maar de begunstigde zal verplicht worden eventuele tekorten bij te passen. Mantelzorg en invaliditeit hebben niets te maken met 'eigendom.'
De schenkingsrechten zullen door de Registratie steeds berekend worden op de reële waarde.Zie hier de tarieven :

verkrijging in rechte lijn en tussen partners

A schijf in euro met tarief

Vanaf tot en met

0 - 150.000 : 3 %

150.000,01 - 250.000 : 9 %

250.000,01 - 450.000 : 18 %
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”