Aangifte nalatenschap 'complex onroerend goed'

Winnetou
Topic Starter

Aangifte nalatenschap 'complex onroerend goed'

#1 , 30 nov 2015 15:37

Geachte,

Mijn vader die al sinds 2008 weduwnaar is, is eind augustus plots overleden.
Ik ben nu, net als in 2008 bij het overlijden van mijn moeder, als enig erfgenaam bezig met de aangifte van de nalatenschap en heb volgende vragen:

1- Ik neem aan dat zowel het actief als het passief moet aangegeven worden onder 'Eigen vermogen' (ze waren gehuwd volgens wettelijk stelsel in 1952), of moet het toch bij gemeenchappelijk vermogen?

2- Het huis waarin hij woonde was al sinds 1960 hun eigendom waardoor hij als langst levende het vruchtgebruik had en waarvan ik als enig erfgenaam de naakte eigendom had. Is het woonhuis dan een complex onroerend goed omdat mijn vader de volle eigendom niet meer had.

3- Geef ik dat dan aan als 1/2 VE (VE betekend dit volle eigendom?)?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 30 nov 2015 19:36

1. ja
2. neen
3. ja
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wolf2

#3 , 30 nov 2015 22:39

2 en 3 Normaal gezien zal de andere helft van het huis verschijnen op de plaats waar je moet vermelden of er vruchtgebruik ophoudt door het overlijden

Reclame

Winnetou
Topic Starter

#4 , 02 dec 2015 14:00

Bedankt.
Nu kan ik verder met die vervelende klus.

j.demoor

#5 , 03 dec 2015 11:38

Bij moeders overlijden erfde vader het vruchtgebruik op haar helft onroerende en roerende eigendom en u,als enig erfgenaam,de blote eigendom ervan. Wat u toen erfde moet u geen tweede maal aangeven en er erfrecht op betalen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Winnetou
Topic Starter

#6 , 06 dec 2015 12:02

Beste Wanton,

Nogmaals bedankt voor jou snel en op het eerste zicht duidelijk antwoord maar op mijn eerste vraag m.n.

' Ik neem aan dat zowel het actief als het passief moet aangegeven worden onder 'Eigen vermogen' (ze waren gehuwd volgens wettelijk stelsel in 1952), of moet het toch bij gemeenchappelijk vermogen? '

antwoord je met een duidelijk "ja" bedoelde u hiermee dat mijn veronderstelling juist was of moest het toch bij het gemeenscappelijk vermogen aangegeven worden?

wanton

#7 , 06 dec 2015 19:33

Beste,
uw moeder was als weduwe alleenstaande : er is geen gemeenschappelijk vermogen. Alles wat uw moeder bezit is dan ook 'eigen' vermogen. Waarschijnlijk zit daar dus de woning in voor 50 % VE, plus alle bedragen van de banktegoeden in VE.
Roerende goederen als de inboedel geeft men aan voor enkele honderd euro., ongeacht de verzekerde waarde.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”