notaris

martine
Topic Starter

notaris

#1 , 15 jan 2009 14:22

hoi,
mijn moeder is overleden en ik ben de enigste erfgename.
daar er geen schulden etc zijn is mijn vraag nu,
moet ik voor de erfenis en succesierechten een notaris onder de hand nemen.
kan ik alles zelf regelen ,en ja,
wat moet ik dan allemaal aanvragen en binnenbrengen daar dit een ongekende materie is voor mij

hartelijk dank
groetjes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 15 jan 2009 15:12

Martine, mijn innige deelneming bij het overlijden van je moeder. Ik hoop dat de mooie herinneringen aan haar je verdriet zullen verzachten.

Voor wat betreft je vraag: de aangifte voor de successierechten kan je door de notaris laten regelen (hiervoor moet je betalen, maar dan verloopt alles zeer just).

Anderzijds, niets of niemand houd je tegen om zelf de aangifte te doen. Met de overlijdensakte laat je de banken blokkeren. Je vraagt een akte van bekendheid aan de vrederechter, waarmee je nadien de banktegoeden kan deblokkeren.

Afhankelijk van de bezittingen van je moeder (effecten, spaarrekeningen bij verschillende banken, het bezit van onroerend goed, ...) is de aangifte van successierechten moeilijk/gemakkelijk.

Meer info vind je op onderstaande link:

http://www.erfenisrechten.be/kantoren.php

De aangifte dient te gebeuren op het registratiekantoor waar je moeder woonde.

Veel sterkte.

Creatief

wanton

#3 , 15 jan 2009 18:14

Ik vind het nog altijd spijtig dat de aangifte van een nalatenschap bij een notaris zo duur kan zijn. Hun ereloon wordt bepaald op basis van het bruto-bedrag van de nalatenschap en niet op basis van de hoeveelheid werk.
De nalatenschap moet nog niet zo groot zijn om 1000 € te betalen.
Daarom is het best vooraf een ereloon af te spreken. Voor zover je het niet zelf kan doen of iemand van de familie, kennissen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”