meerwaarde en kosten bij succesierechten

Kostermans
Topic Starter

meerwaarde en kosten bij succesierechten

#1 , 28 jan 2009 16:35

situatie:

ik erf een wonig die op 250.000€ wordt geschat en betaal daar (braaf) de succesierechten op.

een jaar later verkoop ik de woning maar gezien de oppervlakte van het perceel grond kan ik het eigendom verkavelen in de woning en 2 bouwgronden.

Zo krijg ik een meerwaarde:
woning 220.000€ + 2 x 140.000€ en moet dus gezien de korte termijn tussen
eerste aangifte en verkoop nog extra succesierechten betalen.

Mijn vraag is nu: kan ik de kosten die ik moest maken om die "meerwaarde"
te realiseren niet aftrekken van de totaal aan te geven som?

de kosten die rechtstreeks af mijn totaal bedrag gaan zijn:

-kosten landmeter
-kosten aanleg nutsvoorzieningen
-kosten aansluiting intercommunale
-kosten afbraak tuinhuizen op kavel
-kosten voor de makelaaar die het huis en de 2 gronden heeft verkocht.

op al deze kosten is immers ook reeds BTW betaald en samen lopen die toch vlug op tot een 30.000€.
Zonder deze kosten had ik de woning niet voor veel meer dan die 250K kunnen verkopen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 28 jan 2009 20:37

Mijn vraag is nu: kan ik de kosten die ik moest maken om die "meerwaarde" te realiseren niet aftrekken van de totaal aan te geven som?

Ja, natuurlijk.
De aan te geven waarde is deze bij overlijden. Die waarde omvat de mogelijkheid om te verkavelen zoals ook een aan/verkoopprijs van een bouwgrond bepaald zal worden door wat men er kan mee doen (bvb. een bouwgrond in het midden van een stad: toelaatbaar voor een huis of voor een building?).

Men zoekt bij de aan te geven waarde de prijs die men zou kunnen bekomen op een openbare verkoop, in normale omstandigheden, met voldoende publiciteit, met voldoende kandidaten, enz.

Als U na die verkoop méér aangeeft, dan geeft U toe dat U de grond te laag geschat heeft.

Enkel voor deze kosten stel ik me vragen:
-kosten voor de makelaar die het huis en de 2 gronden heeft verkocht.

Vandebos

#3 , 29 jan 2009 00:20

Niet vergeten dat de overheid gedurende 2 jaar het recht heeft om de schatting op wiens basis de successierechten zijn betaald te controleren.

Als U dus binnen de 2 jaar een serieuze meerwaarde kan creëren is het mogelijk dat ze die controle uitvoeren, de schatting bijstellen en U een serieuze administratieve boete geven.

Best eventjes checken met een notaris lijkt me.

Reclame

wolf2

#4 , 29 jan 2009 19:08

"Als U dus binnen de 2 jaar een serieuze meerwaarde kan creëren"

Inderdaad, maar men keert altijd terug naar de situatie datum overlijden. Zelfs een loutere gemiddelde stijging van een paar % op de markt in het betrokken arrondissement kan men met eenvoudige argumentatie aanvoeren als gerechtvaardigde negatieve herwaardering.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”