Erfgenaam en verkoop van woning grootmoeder

rolelael
Topic Starter

Erfgenaam en verkoop van woning grootmoeder

#1 , 30 mar 2009 14:11

Beste, ik tracht hier even te schetsen waar ik mee zit :

Mijn grootmoeder langs moeders kant heeft in eigendom een woning. Ze had 3 kinderen ( 1 zoon, 2 dochters ).
Mijn moeder is in '84 gestorven ( dus 1 van de 2 dochters), waardoor ik erfgenaam in lijn wordt.
Grootmoeders man is eind jaren 80 gestorven.
Ik ( samen met haar zoon en dochter ) heb destijds bij de notaris dus het vruchtgebruik van de woning getekend zodat grootmoeder kon blijven wonen
Momenteel zit zij in een rusthuis en wordt haar verblijf betaald dmv haar pensioen en aanvullende gelden . De woning staat al een tijdje te koop en er is een koper gevonden. Kan er mij iemand uitleggen waar ik recht op heb ?
Het stuk waar ik als erfgenaam recht op heb is volgens mij bij de verkoop zowieso al de helft van de woning , gedeeld onder mijzelf, haar zoon en dochter en ook nog een stuk voor grootmoeder ? of ben ik mis ? Zijzelf zit op de grens van 80 jaar, ttz ze wordt 80 in juni en normaal zal de akte ook in juni worden verleden.
Ik heb ooit ergens gehoord dat er nog een percentage moet afgedragen worden aan grootmoeder ( en dat dit gunstiger is voor ons als ze 80 jaar is ) ?
Het andere deel van de woning gaat dan integraal naar grootmoeder ? Wat gebeurd er als grootmoeder overlijdt met deze gelden ? Zijn deze totdan beschermd of geblokkeerd ? Maw de zoon en dochter hebben een volmacht op grootmoeders rekening. Kunnen zij dit geld 'opdoen' ?
En de som van de helft van grootvader gedeeld onder de erfgenamen, komt deze op een geblokkeerde rekening per erfgenaam, of hoe zie ik dat ? Want ik heb gehoord dat volgens een nieuwe wet, de gelden geblokkeerd blijven totdat grootmoeder overlijdt ?
Wie kan me in deze materie wat inzicht geven ?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 30 mar 2009 18:24

Uw vraag is zeker niet moeilijk, maar het zou helpen als U het volgende kon vertellen:
* was dat huis destijds van oma alleen of van opa alleen of van alletwee
* hadden zij een huwelijkscontract
* heeft opa een testament gemaakt?

rolelael
Topic Starter

#3 , 30 mar 2009 19:25

- huis was van alletwee
- wettelijk stelsel als ik me niet vergis
- neen geen testament

Tx

Reclame

j.demoor

#4 , 31 mar 2009 12:14

Ik ga ervan uit dat uw grootouders getrouwd waren onder het wettelijk stelsel,zonder huwelijkscontract,over geen eigen vermogen beschikten en dat noch grootvader noch grootmoeder een testament nalieten.

Bij grootvaders overlijden behield grootmoeder haar helft van het ontbonden gemeenschappelijk vermogen,inclusief woning,in volle eigendom en erfde het vruchtgebruik van grootvaders helft,waarvan zijn kinderen(of hun plaatsvervullers) een gelijk deel van de blote eigendom erfden.

“Art.745ter...Niettegenstaande enig andersluidend beding kan ieder die de blote eigendom verkrijgt, eisen dat voor alle met vruchtgebruik belaste goederen een boedelbeschrijving van de roerende en een staat van de onroerende worden opgemaakt, dat de geldsommen worden belegd en dat de effecten aan toonder, naar keuze van de langstlevende echtgenoot, worden omgezet in inschrijvingen op naam of gedeponeerd op een gemeenschappelijke bankrekening.”(Burgerlijk Wetboek).

U kan dit nog steeds eisen. Over het kapitaal van die gemeenschappelijke bankrekening kan ENKEL met gemeenschappelijk akkoord beschikt worden.

Het vruchtgebruik van een tachtigjarige is een percentage van de volle eigendom dat op diverse manieren kan bepaald worden.

http://users.telenet.be/J.Schryvers/tab ... Ledoux.pdf
vrouw 70 jaar 4% 45,88% zodat 100000 x 0,4588 = 45880
vrouw 80 jaar 4% 30,41% zodat 10000 x 0,3041= 30410
Het is mogelijk die bedragen te interpoleren bvb 76 jaar = 30410 + 4 x (45888-30410)/10 = 36601
Er kan afgeweken worden van 4%

Bij grootmoeders overlijden wordt de blote eigendom krachtens de wet volle eigendom en erven haar kinderen(of hun plaatsvervullers) in volle eigendom een gelijk deel van grootmoeders helft.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

rolelael
Topic Starter

#5 , 31 mar 2009 12:18

Bedankt voor uw antwoord

Rest mij nog een vraag : de woning wordt nu verkocht ? Hoe zit dat dan met de helft die grootmoeder in vruchtgebruik had.. Wordt dit verdeeld onder 4 ( 3 erfgenamen + grotomoeder ) , en krijgen deze dan ook die gelden in handen of wordt dit op 4 apparte geblokeerde rekeningen gezet ?

R

wanton

#6 , 31 mar 2009 14:19

Het geld van de blote eigendom van de drie erfgenamen wordt op deze drie namen , ieder voor een derde , geblokkeerd bij een financiële instelling. Daar wordt de notitie BE/VG gemaakt en bepaald dat de rente aan oma wordt uitbetaald zolang zij leeft. Het geld komt pas toe aan de erfgenamen op het ogenblik dat oma overlijdt , zonder verdere kosten.
Men kan ook het vruchtgebruik afkopen en oma in éénmaal vergoeden volgens de tabellen van Ledoux , maar dit is meestal nadelig voor de erfgenamen. Voordeel is dat men dan een som bekomt in volle eigendom waarover men vrij kan beschikken.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

rolelael
Topic Starter

#7 , 31 mar 2009 14:25

Mag men deze instelling zelf kiezen? Ttz mijn oom kiest bv de fortis, tante kbc, en ik dexia ? Of is het 1 rekening op de 3 namen, geblokeerd op een bank die we gezamenlijk kiezen ?

sorry voor al deze vragen

wanton

#8 , 31 mar 2009 14:32

Elke erfgenaam kan zijn bank kiezen. Elke erfgenaam zet zijn deel op zijn naam geblokkeerd , met renteuitkering aan oma.
De notaris zal wel zijn medewerking willen geven.
Toet-anch-Amon

rolelael
Topic Starter

#9 , 31 mar 2009 14:38

Bedankt

Dus dit wordt waarschijnlijk dan ook beslist, besproken tijdens het verlijden van de akte van verkoop ?

Maar iets is me niet duidelijk ? Het deel dat geblokkeerd moet worden / erfgenaam ik veronderstel dat we dat toch niet met een checque meekrijgen en dat we dan naar de bank moeten stappen om daar zo'n rekening te openen ? Of neemt de notaris contact op met de bank ? of moeten wij zelf een rekening voorzien en de gegevens aan de notaris overhandigen ?

Voor mij is dit nog allemaal een beetje duister

En wat met de successierechten ? Wordt dat al afgehouden van het deel ? Of moeten we dat 'voorschieten' op dat moment ?

wanton

#10 , 31 mar 2009 18:06

Spreek met de notaris af hoe de regeling gebeurt. Normaal houdt die eerst de succesierechten af en keert dan het netto bedrag uit.
Misschien is het best dat ieder dergelijke rekening BE/VG opent bij de bank en de gegevens aan de notaris bezorgt. die stort dan ieders deel op de betrokken rekening.
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”