één ouder overlijdt ; kinderen in de miserie ?

rocky
Topic Starter

één ouder overlijdt ; kinderen in de miserie ?

#1 , 03 mei 2009 10:01

Mijn ouders hebben een eigen huis met een waarde 250 000 euro en een stuk bouwgrond met een waarde van 125 000 euro en dan nog wat geld, aandelen en kasbons.

Mijn vraag is nu : wie moet wat betalen van successierechten en op wat moet er successierechten betaald worden ?

Wat indien iemand dat niet kan betalen ? Is er een uitweg om dat te omzeilen ?

Nu al hartelijk dank voor de verhelderende reacties !

Rocky

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 03 mei 2009 17:48

We veronderstellen dat er geen testament is en dat alle goederen gemeenschappelijk zijn. De overlevende ouder behoudt zijn helft in de goederen. De helft van de overledene gaat in de nalatenschap : het vruchtgebruik (VG) voor de langstlevende (LLE) en de blote eigendom (BE)wordt gelijk verdeeld onder de kinderen. VG : recht om een huis te bewonen , huur of intresten innen. BE : het 'bezit' van een goed. VG wordt vastgesteld op een percentage van de totale waarde , op basis van de leeftijd. De BE is de rest.
De LLE betaalt geen successierechten op het VG van de gezinswoning , wel op de rest. De kinderen betalen rechten op alles. Deze tarieven zijn , per kop , voor roerend en onroerend apart :
0 tot 50.000 € = 3 %
van 50 tot 250.000 € = 9 % ; daarboven = 27 %.

Zonder dat er reglementen over bestaan , kunnen de gelden die in de nalatenschap aanwezig zijn gebruikt worden om de begrafeniskosten en successierechten te betalen , alvorens de verdeling van de gelden VG/BE geschiedt.
Deze verdeling van onroerende goederen gebeurt door notificatie bij de Registratie. Voor roerende goederen als gelden ,effecten moet je dat zelf organiseren via uw bank.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”