Suikernonkel/tante

sylvia52
Topic Starter

Suikernonkel/tante

#1 , 20 mei 2009 14:43

Hoeveel successierechten betaal je als je erft van een suikernonkel/tante (als kind dus van een overleden broer/zus) ? Is dit ook verschillende naargelang het bedrag of gewoon een bepaalde percent op het totale bedrag ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 22 mei 2009 12:26

Als kind van een overleden broer of zus vervult u diens plaats.

In het Vlaams Gewest geldt : “Art.48.§1.De rechten van successie...worden geheven volgens het tarief aan geduid in onderstaande tabellen:...Tabel II...tussen broers en zusters van 0,01 tot 75000 EUR 30 %;van 75000 tot 125000 EUR 55%;boven 125000 EUR 65%“(Wetboek Successierechten 31 maart 1936).

Ga volledigheidshalve naar http://www.fisconet.fgov.be/
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

wolf2

#3 , 22 mei 2009 14:01

"Als kind van een overleden broer of zus vervult u diens plaats."

Helaas bestaat er geen fiscale plaatsvervulling. Burgerlijk mag men dan al in de schoenen gaan staan van de vooroverledene:
voor de fiscus telt dat NIET.

U zal het hoogste tarief en die berekeningswijze moeten volgen en NIET dat van broers/zusters.

De volgende meestal als onrechtvaardig beschouwde regel geldt dus:
weduwnaar sterft: laat 1 broer P na + 1 neef Q die in de plaats komt van een vooroverleden zus R.

Ze erven elk de helft; P betaalt aan tarief "broers/zusters", Q aan tarief "vreemden".

Weerlegging door de beleidsmakers: had R nog geleefd, dan betaalde zij een eerste keer als zus. Q betaalde dan nog eens (als kind) bij de erfenis van R. De staat loopt dus een erfenis mis.

Reclame

sylvia52
Topic Starter

#4 , 22 mei 2009 18:53

Dus zal ik minimum 45% moeten betalen zoals Bartie schreef ? (ik vind dat bericht niet meer terug ???).

wanton

#5 , 22 mei 2009 19:36

Bartie schreef :
--------------------------------------------------------------------------------
In globo, geldend voor het Vlaams Gewest, en de uitzonderingen en diverse beperkingen niet te na gesproken, op het volledig erfdeel:
van € 0,01 tot € 75.000,00: 45%,
van € 75.000,01 tot € 125.000,00: 55% en
boven de € 125.000,00 : 65%.

Ik wijs op " volledig erfdeel " : dit betekent, in tegensteling tot de andere categoriën, dat alle erfdelen in deze categorie gezamenlijk worden belast aan deze tarieven.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

sylvia52
Topic Starter

#6 , 22 mei 2009 20:37

Dank aan iedereen voor de info's.
Dit is een geweldig forum ! 8)

Terug naar “Successie- & Registratierechten”